- Årsaken ser ut til å være noe teknisk. Det virker åpenbart siden rotoren ble funnet et annet sted, sier politimester Kaare Songstad i Vest politidistrikt til DN.

Politetiet har nå innledet teknisk og taktisk etterforskning på ulykkesstedet. En etterforskningsleder er allerede utpekt. I tillegg fortsetter søket etter to av de antatt omkomne som fortsatt ikke er funnet.

Øyenvitner: - Ingen tegn til overlevende  

I løpet av kvelden er det klart at fire av de 13 ombord jobbet i Haliburton og fire i jobb for for Aker Solution. 

Politimesteren bekrefter at recorderboksene, som kanskje kan bidra til å finne ulykkesårsaken, nå er funnet.

Les også: Samme helikoptermodell i fem ulykker på fire år

- Kan denne ulykken ende opp som en straffesak?

- Det kan jeg ikke svare på, sier Songstad.

Omkomne tatt i land

Politiet står nå fremfor et svært krevende identifiseringsarbeid. ID-gruppen til Kripos er sendt vestover. De to første spesialistene ankom i politihelikopteret fredag ettermiddag. I løpet av ettermiddagen og kvelden ble de omkomne tatt i land og fraktet til Bergen i ambulanser.

Politiets innsatsleder Kjetil Øyri bekrefter at hevingen av vrakdeler nå er i gang og vil fortsette utover hele lørdagen.

Eksperter fra Statens havarikommisjon er nå ankommet øysamfunnet på kommunegrensen mellom Fjell og Øygarden. De tekniske ekspertene ble geleidet inn til øyen sammen med representanter fra helikopterselskapet.

- Politiet og havarikommisjonen har hver sine oppgaver, og det er etablert et system og samarbeid, sier Songstad.

Sendes til avlesning

Havarikommisjonen ønsker ikke å kommentere funnet av rotorsystemet.

- Vi vil snakke med vitner. Før vi har gjort det, ønsker vi ikke å tenke for mye om det, sier avdelingsdirektør i luftfartsavdelingen Kåre Halvorsen.

- Vi er fortsatt i en tidlig fase der vi er åpne og ikke ønsker å låse oss i noen bestemt retning.

Les også: Samles i sjokk og sorg

Flight data recorderen vil bli sendt til England for avlesning.

I de videre undersøkelsene vil kommisjonen også se på tidligere hendelser.

- Er det doble sikkerhetssystemer i disse rotorene?

- Nei, det er en akilleshæl for helikoptre, sier Halvorsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.