En person omkom og fire ble skadet da en kjempebølge traff boligdelen på riggen «COSL Innovator» like før nyttår ifjor. Riggen arbeidet på Troll-feltet for Statoil. I etterkant av ulykken gjennomførte Petroleums­tilsynet en omfattende granskning av ulykken. I april ble granskningsrapporten lagt frem. Den konkluderte med to regelbrudd:

  • Riggen hadde ikke minsteklaring på halvannen meter mellom dekket og bølgetoppen.
  • Det tok 40 minutter før de hadde oversikt over alle ombord.

I kjølvannet av granskningsrapporten fikk Cosl Drilling Europe pålegg om blant annet å gjennomføre tester for å verifisere at selskapets rigger tilfredsstilte krav etter at utbedringer er gjennomført. Nå viser det seg at Petroleumstilsynet trekker tilbake pålegget som ble gitt i mai.

Fastholder kritikk

Cosl er en fornøyd med at Petroleumstilsynet nå frafaller pålegget.

– Vi har hele tiden vært opptatt av å forstå og lære mest mulig av denne tragiske hendelsen som har berørt hele bransjen. Vårt ansvar er å sørge for trygge arbeidsplasser. Derfor var det tungt å ta innover seg Petroleumstilsynets opprinnelige konklusjon om at brudd på regelverket knyttet til riggens design og dimensjonering sannsynligvis hadde betydning for skadeomfanget, sier Jørgen Arnesen i Cosl Drilling Europe.

Petroleumstilsynet fastholdes imidlertid konklusjonene om at design og dimensjonering hadde betydning for ulykken.

– Det som er viktig for oss å få frem er at grunnlaget for konklusjonene våre i granskningsrapporten står fast, sier Inger Anda i Petroleumstilsynet. Hun er direktør for kommunikasjons- og samfunnskontakt i tilsynet.

– Hva betyr det?

– Det betyr at dette er en juridisk diskusjon om en hjemmel i Sjøfartsdirektoratets byggeforskrift- om hvorvidt vi har juridisk grunnlag for å gi pålegg etter den. Dette går altså ikke på sammenhengene som har med ulykken å gjøre som sådan og de bakenforliggende årsakene og hendelsesforløpet. Det er det tekniske og juridiske grunnlaget for hjemlingen som det er blitt en større diskusjon om i etterkant, sier Anda.

– Dere knytter fortsatt riggens design i sammenheng med ulykken?

– Ja, vi setter fortsatt riggens design i sammenheng med ulykken. Formelt sett er det ikke et regelverksbrudd, men konklusjonene i vår rapport står fast, sier Anda.

– Petroleumstilsynet mener fremdeles at designet av riggen er en av hovedårsakene til at denne ulykken kunne skje?

– Ja, det mener vi, sier Anda.

Ifølge Anda jobbes det nå med endringer i regelverket som gjør at en i fremtiden skal kunne hjemle lignende pålegg. Ifølge Cosl vil ikke frafallet av pålegget føre til noen praktiske konsekvenser for selskapet I etterkant av ulykken er det gjennomført utbedringer på selskapets borerigger. Det er også gjennomført modelltester ved Marintek i Trondheim.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.