Det er fire år siden Shinzo Abe utfordret partiledelsen og vant maktkampen i Det liberalpolitiske partiet. Han presenterte en visjon for japanske velgere som var leie av en nesten 20 år lang ørkenvandring med deflasjon og svak økonomisk vekst. «Abenomics» skulle løse dette.

Helikopterpenger

Professor Koichi Hamada, som er professor emeritus i økonomi ved Yale University og Tokyo University, utformet «Abenomics» for Abe. Han er fortsatt spesialrådgiver for den japanske regjeringen og kommer jevnlig med utspill for å tilpasse «Abenomics»-strategien.

Den japanske sentralbanken foretar store støttekjøp av statspapirer. For tiden ligger disse på 80000 milliarder yen i året - rundt 6500 milliarder kroner.

I januar innførte sentralbanken negativ rente i Japan. Internasjonale finansinstitusjoner spådde at dette ville svekke valutakursen fra 122 mot en dollar til rundt 140 i løpet av året og gi eksportsektoren fortrinn.

Det motsatte har skjedd. Yenkursen har styrket seg til 100 mot dollaren. I september møtes sentralbanken på nytt og det forventes fra mange hold at det vil komme nye lettelser - såkalte «helikopterpenger».

Professor Hamada mener at «Abenomics» har fungert som forventet og gitt resultater. Han legger skylden på valutaspekulanter for at valutakursen har styrket seg kraftig siden i februar.

«Mange hedgefondsforvaltere, og noen økonomer, hevder at nøkkelen til å redde Japan fra deflasjon er å dumpe mer nytrykte helikopterpenger over forbrukerne», skriver han i et innlegg publisert via Project Syndicate.

- Gi dem en lekse

Dette mener han kun vil gagne spekulanter og er nettopp hva de forventer.

«Finansdepartementet må vise mot og intervenere i valutamarkedet for å stoppe yenens styrkelse. Spekulanter vil få seg en lekse og den japanske økonomien vil komme tilbake på riktig spor igjen», skriver han.

Capital Economics, Japan Macro Advisors og internasjonale finansinstitusjoner har de siste månedene spurt om «Abenomics» er en fiasko og om det er mulig å redde den japanske økonomien med den strategien som ble lagt i 2012.

«Strukturelle reformer har vært utilstrekkelig til å forbedre de mellomlange utsiktene for den japanske økonomien», skriver Capital Economics i den siste oppdateringen på Japan.

Året startet bra med en overraskende høy økonomisk vekst. Denne forsvant i andre kvartal.

Plikt til å intervenere

Professor Hamada mener «Abenomics» har gitt resultater og forsvarer den økonomiske strategien.

«Siden Abenomics ble introdusert har arbeidsmarkedet bedret seg betydelig. Det er skapt 1,5 millioner nye arbeidsplasser, arbeidsledigheten har falt til like over tre prosent. Næringslivets resultater har økt kraftig og skatteinntektene har økt med over 20000 milliarder yen (1620 milliarder kroner)», skriver han.

Han mener at japanske myndigheter har et ansvar for å hindre at yenkursen styrker seg ytterligere.

«Når valutabevegelsene blir kraftige eller uberegnelige har pengepolitiske myndigheter rett til – selv en plikt – til å gripe inn for å stabilisere dem», skriver han.

Forbrukerprisene falt med 0,5 prosent i juli - det største fallet på over tre år. Et sentralt element i «Abenomics»-planen er å skape en prisvekst på to prosent.

Markedene

Det er en bred børsoppgang ved de asiatiske børsene på tirsdag formiddag - uten de store nyhetene.

Den japanske yenkursen har svekket seg med 0,2 prosent og ligger på 102,1 yen mot dollaren. Dette har sendt aksjekursene på eksportører svakt høyere.

Den japanske arbeidsledigheten falt i juli til tre prosent - lavere enn forventet. Denne er den laveste arbeidsledigheten Japan har hatt siden mai 1995.

Ikke siden 1991 har det vært flere åpne stillinger for hver arbeidssøker. I juli var det 137 ledige jobber for 100 arbeidssøkere.

- Anbefalt fra DNtv:

Olav Thon synes de har gjort nok
01:46
Publisert:

Robot gir syke barn tilhørighet i klasserommet
Eirik Sander Viken går har celebral parese, og må være borte fra skolen i ti uker hvert år på grunn av et treningsprogram som skal holde sykdommen i sjakk. Med denne lille roboten, som er funnet opp i Norge, kan han være med i klasserommet likevel.
01:36
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.