Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Administrerende direktør i Marked.no, Ole Petter Wie, slutter etter bare kort tid i stillingen.
Administrerende direktør i Marked.no, Ole Petter Wie, slutter etter bare kort tid i stillingen. les mer

Komplett

Dagligvaretopp trekker seg umiddelbart

Sjefen for nettmatselskapet Marked.no trekker seg under ett år etter oppstarten.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Ti måneder etter at han fortalte om de ambisiøse planene for Marked.no, trekker Ole Petter Wie seg fra toppjobben i Marked Gruppen.

- Etter en prosess med styret, har Ole Petter Wie valgt å fratre som leder av marked.no., bekrefter styreleder Ole Vinje som selv nå konstitueres i stillingen.

Stein Erik Hagen og hans familie er største eier i Marked.no gjennom netthandelportalen Komplett.

– Vi er nå ferdig med den første etableringsfasen, og nå ønsker vi trykk i markedet. Derfor ønsker vi å utnytte kunnskapen vi allerede har i Komplett og bruke ressursene vi har i konsernet, sier Vinje som til daglig er sjef for Komplett og nå skal håndtere to jobber.

Les også: Vil spise seg inn på middagskassene 

Tregere enn forventet

Etter å ha kommet til enighet med styret i slutten av forrige uke ble det klart at han går av.

– Vi har kommet til en omforent avtale ut fra hvor selskapet står. Vi er enige om at vi gjør det på den måten, sier Vinje.

Les mer dagligvarer i DN+:
Disse Rema 1000-kjøpmennene tjener best
Rema 1000-topp: - Butikkene er blitt for like
Sjokkprisene på vei ut
Hiver seg på Høies sukkerdugnad
– Reitan må slutte å syte  
Samvirkets økodilemma

Komplett-sjefen legger ikke skjul på at volumet og omsetningen i Marked.no må opp på et høyere nivå.

– Synes du Wie lyktes med å få den ønskede omsetningen i Marked.no?

– Det har blitt brukt mye tid på å bygge infrastruktur for selskapet. Vi ønsker å trykke til, og vi må innrømme at det har gått tregere enn styret forventet. Det kan være bra å få inn nye krefter når selskapet går over i ny fase, sier Vinje.

Wie har ikke besvart DNs henvendelser mandag ettermiddag.

Holdningsendring

I mai skrev DN at salget til Marked.no må passere en milliard for at selskapet skal være lønnsomt.

– Marked.no vil nå break-even med vel en milliard kroner i omsetning, før det er vi et minusforetak. Vi håper å nå én milliard i salg i 2018, sa eks-direktør Wie i mai.

Den opprinnelige planen var at marked.no skulle opp i en omsetning på 2-300 millioner i sitt første driftsår og to sifret antall millioner i underskudd. Et halvår etter oppstart innrømmet Wie  at det gikk saktere enn ventet.

– Det går litt saktere enn vi hadde håpet, men det vi ber kundene om er å endre adferd. De skal flytte seg fra fysiske butikker til nett. Det er ikke en veldig stor barriere, men den største hindringen er at nordmenn må planlegge middager noen dager frem i tid. For de aller fleste er dette utrolig vanskelig, uttalte Wie som har vært kritisk til innkjøpsbetingelser nykommere får hos de store dagligvareleverandørene.

Les også:
Nettmataktør oppgitt over kjedemakt  

Skal kapre søndagshandlerne

De siste ukene har konkurransen mellom de rendyrkede nettmataktørene Marked.no og Kolonial.no hardnet til. Sistnevnte har fått inn Rema som en minoritetseier på rundt 10 prosent.

De store dagligvarekjedene har så langt sittet på sidelinjen, men nå er det klart at Norgesgruppens kjeder Meny og Spar begge kjører tester med netthandel.

 

Les også: Meny starter netthandel  

 

Les også: Norsk datagründer satser på syrnet melk

 
Vil kapre mobilbetaling i butikk  (DN+)


 

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør