Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Teknologi

Slik kan du få dagligvarene hjem

Stadig flere bransjer snuser på førerløse kjøretøy.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Barnehagebarna i Storøya barnehage på Fornebu flokker seg rundt den førerløse vognen på plassen. Innretningen skanner omgivelsene og er i første omgang programmert til å gå mellom faste stasjoner.

Nå har flere næringer begynt å se på hvordan førerløse kjøretøy kan gi en ny tidsregning på transport. Kolonial.no, som er en av de store selskapene som driver dagligvarehandel på nett, jakter nå på partnere som skal bidra til å kjøre dagligvarene hjem til døren uten sjåfør. 

– Vi håper å få tilgang til denne typen kjøretøy innen ett år, sier operasjonssjef Jon Kåre Stene i Kolonial.

Det brukes ord som paradigmeskifte og revolusjon om teknologien som fortsatt er under uttesting.

Jon Kåre Stene i Kolonial.no Kolonial viser frem hvordan matvarer kan bli levert i fremtiden ved hjelp av førerløse biler. Foto: Aleksander Nordahl

Basert på erfaringer i USA tror Stene det er mulig å få ned transportkostnadene med 75 prosent.

Kappløp om teknologi

Flere leverandører har allerede utviklet førerløse vogner på veien. Easymile fra franske Ligier er en av testversjonene som er på veien.

– Vi har ikke forpliktet oss til leverandører. Når vi ser utviklingen vil vi spille ball med industrien, sier Stene.

Først fra 2020 tror han vi får se vognene på veiene i stor skala. Selv om det gjenstår mye testing, tror han at selskaper som tar i bruk teknologien får et kjempeforsprang.

– Dette er et stort løp og ikke noe Kolonial kan gjøre alene. Vi ønsker å gå i bresjen, men for å lykkes er vi avhengig av et samarbeid. Dette er en revolusjon.

Både på Fornebu og Kongsberg foreligger det planer om å benytte kjøretøyene til persontransport.

Nå er det kappløp om å utvikle den beste teknologien. Selskapet Semcon Devotek, med avdeling på Kongsberg, samarbeider med flere bilprodusenter. 

Baard Røsvik i Semcon Devotek sier førerløse brøytebiler på flyplasser blir den første testen for teknologien. Foto: Aleksander Nordahl

– Utviklingen går mye fortere enn vi kan tenke oss, sier Baard Røsvik som er leder for forretningsutvikling i Semcon Devotek.

Brøytebiler først ute

Autonome selvkjørende brøytebiler i lukkede miljø på flyplasser ser ut til å bli den store testpiloten. Semcon har nemlig allerede inngått avtale til en verdi på rundt 25 millioner kroner med Avinor og Gjøvik-selskapet Øveraasen som har spesialisert seg på brøyteutstyr.

– Utfordringen er å få software og hardware til å snakke sammen, sier Røsvik.

Han tror ikke førerløst tidsskifte er mulig uten et tverrfaglig samarbeid.

Førerløse kjøretøy

Kappløpet om å utvikle førerløse kjøretøy er i full gang. det amerikanske selskapet Local Motors har utviklet sin buss Olli, mens franske Ligier har utviklet Easymile EZ10. 

Prisen for en Easymile i bussversjon ligger på 1,8-2,0 millioner kroner.

Marsjfarten er 20 km/t, mens toppfarten er 40 km/t. Kjøretøyet, som kan ta 1700 kilo nyttelast og har en driftstid på opptil 14 timer av gangen. 

Den har tre ulike brukerprogrammer. Til denne typen varetransport er det mulig å benytte programmet metro der vognen følger en bestemt timeplan og stopper på forhåndsbestemte holdeplasser. 

Vis mer

Fra vognen på Fornebu lyder et bjellesignal før den settes i fart ut fra parkeringsplassen ved barnehagen.

– Boksen på taket skanner alle punktene som er i bevegelse. Den klarer å beregne millioner av posisjoner og vet når den skal stoppe, sier Røsvik.

Så gjenstår det å se om slike vogner blir fremtidens dagligvarebutikker.

Lovendring før sommeren

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) håper førerløse kjøretøy vil føre til mindre trafikk på veiene.

– Jeg synes dette er vanvittig spennende. Hvis man ser på kostnader, teknologi, rekkevidde og kvalitet, så begynner førerløse biler å falle på plass, sier han.

Han forventer at bilprodusenter som BMW og Daimler vil komme med førerløse biler innen 2020.

– For to år siden var det ingen som trodde dette var fremtiden, nå er det strategien.

Lovverket må endres før trafikkbildet eventuelt blir overtatt av førerløse biler.

– Dette må vi teste ut, og jeg vil sørge for at lovverket blir slik at man ikke må søke for å kjøre hver meter. Jeg regner med at saken vil komme opp for Stortinget før sommeren, sier Solvik-Olsen.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør