Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Statsminister Erna Solberg forlater pressekonferansen lørdag kveld. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Foto: Grøtt, Vegard Wivestad
Statsminister Erna Solberg forlater pressekonferansen lørdag kveld. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Foto: Grøtt, Vegard Wivestad les mer

Politikk

Vil se på markedsføringen av forbrukslån

De fire samarbeidspartiene vil vurdere å stramme inn på markedsføring av forbrukslån.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Forbrukslån vokser kraftig - om lag dobbelt så mye som vanlige lån. Det har gitt fremvekst av en lang rekke banker som spesialiserer seg på slike lån. 

I forhandlingene om neste års statsbudsjett har de fire samarbeidspartiene, Høyre, Frp, Venstre og Krf, blitt enige om å se nærmere på hvordan forbrukslånsbanker går frem for å få kunder:

"Stortinget ber regjeringen vurdere muligheten for å stramme inn på markedsføringen av kreditt, herunder forbrukslån", heter det i budsjettdokumentene etter lørdagens forhandlinger.

550 kroner per klikk

DN har tidligere skrevet at en av de største og raskest-voksende aktørene i dette markedet, Bank Norwegian, betaler Google 550 kroner for hvert klikk på sin annonse på søkenettstedet. 

- Vi ser en vekst i forbrukslån som gir grunn til uro. Vi ser en aggressiv markedsføring, og det kan være at de som tilbyr slike lån kan undervurdere tapsrisikoen, sa Finanstilsynsdirektør Morten Baltzersen denne uken.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Politikk
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør