Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Espen Høiby i OSM Aviation. Foto: Øyvind Elvsborg
Espen Høiby i OSM Aviation. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Luftfart

Lander avtale med internasjonal fagforening

OSM Aviation omsetter for milliarder på utleie av flymannskap, og har inngått internasjonal fagforeningsavtale. Men hjemme møter de sterk motstand.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I sitt tredje år siden oppstart omsatte OSM Aviation, som formidler innleid flymannskap, for 1,2 milliarder kroner. Bare i desember 2016 anslår selskapets administrerende direktør, ekspiloten Espen Høiby, at selskapet omsatte for opp mot 150 millioner kroner. Selskapet ønsker ikke gå ut med resultatet for 2016.

OSM, som har vært gjenstand for en stormende debatt med norske fagforeninger, offentliggjorde fredag en avtale med den internasjonale transportarbeiderføderasjonen ITF.

– ITF anerkjenner oss som en seriøs aktør og vi anerkjenner ITF, ITF sine medlemmer og deres rett til å danne fagforeninger, sier Høiby til DN. 

ITF

  • ITF (International Transport Workers' Federation) er en global fagforening for transportpersonell.
  • Fagforeningen omfatter 700 lokale fagforeninger verden over med 4,5 millioner medlemmer. 
Vis mer

OSM Aviation

  • Selskapet ble dannet i 2014 etter idé av Espen Høiby, som gikk sammen med OSM-gründer Bjørn Tore Larsen.
  • Selskapet er eid av OSM Aviation Ltd., som har hovedkontor på Kypros.
  • OSM Maritime Group er hovedaksjonær, og Norwegian tar 50 prosent eierskap fra september.
  • Storparten av aktiviteten er via Norwegian, men også Finnair og Turkish Airlines er kunder.
  • OSM ble dannet i 1989 av blant annet Bjørn Tore Larsen, og var akronym for «Orient Ship Management».
  • OSM Maritime Group har i dag rundt 10.000 ansatte og sørger for personell til rundt 500 skip fra sine 26 baser rundt i verden.
Vis mer

Flyselskapet Norwegian eier 50 prosent av OSM Aviation, og er selskapets største kunde. 

Internasjonal anerkjennelse

– Avtalen er en anerkjennelse av forretningsmodellen vår, sier Høiby til DN om avtalen. 

I avtalen heter det blant annet at OSM «anerkjenner de ansattes rett til å organisere seg og legger til rette for representasjon og kollektiv forhandlingsrett». 

I en uttalelse i forbindelse med offentliggjøringen sier ITFs generalsekretær Stephen Cotton at fagforeningen har fulgt utviklingen i internasjonal luftfart med «spenning og bekymring». Han sier videre nye aktører og modeller fører til «en uregulert bransje hvor standarden for arbeidstagere er fallende», og at «OSM Aviation har en forretningsmodell som er seriøs og ansvarlig»

Avtalen betyr også ifølge Høiby at OSM Aviation vil søke avtaler med fagforeninger tilknyttet ITF i land der de ikke har fagforeningstilknytning i dag. 

Langvarig forhold

ITF har hatt et mangeårig forhold til OSM Maritime, og det var gjennom denne kjennskapen avtalen kom på plass.  

– OSM er et nytt selskap som vokser raskt, og vi så på det som en god mulighet for oss å inngå denne avtalen og sikre oss at OSM ikke følger den aggressive anti-fagforeningsmodulen som andre aktører opererer med, sier sjefen for ITFs luftfartsavdeling Gabriel Mocho til DN. Han deltok selv i forhandlingene. 

– Er denne avtalen en anerkjennelse av OSMs forretningsmodell?

– I lys av faste ansettelser og anerkjennelse av fagforeninger, ja. Fremtiden til flybransjen er en annen sak, sier han og understreker at det hovedsakelig er flyselskaper de har uenigheter med.

Norsk motstand 

Leder for Norsk Pilotforbund i Parat, Petter Førde, sier i en pressemelding at avtalen ikke er en aksept for denne type ansettelser.

 – Problemet med bemanningsselskaper som OSM og andre, er at avstanden mellom ansatte og den som bestemmer blir for stor. I tillegg frykter vi at arbeidet knyttet til sikkerhet og avviksrapportering blir skadelidende når kontakten mellom den som utøver arbeidet og ledelsen i flyselskapet ikke lenger i like stor grad er til stede, sier Førde i meldingen.

Det er kritikk Høiby er sterkt uenig med.

– Det er ingen forskjell i rapporteringsfrekvens basert på hvor besetningsmedlemmene har sitt ansettelsesforhold, sier han. 

Parat er en del av ITFs nettverk av globale fagforeninger. Norsk Pilotforening er en selvstendig fagforening under Parat. 

Milliardomsetning

Selskapet har inngått kontrakter som tilsier en omsetning på over to milliarder kroner i 2017, og Høiby forventer at selskapet skal omfatte 5000 ansatte i løpet av året. 

– Fagforeningene har forsøkt å skape et inntrykk av at det vi driver med er en typevirksomhet som ikke er forenelig med den norske hva gjelder relasjonene mellom arbeidsgiver, arbeidstager og stat. Vi mener vi tvert imot er med på å skape en ny måte å se på hvordan man bemanner i luftfart, sier Høiby.  

Vi anbefaler også:

NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Norwegian Espen Høiby ITF Finnair OSM Aviation Ltd Luftfart
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå