Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

– Blant de ti bilene som får mest i avgiftslette finner du ingen biler til under 1,7 millioner. Det sier alt, sier Heikki Holmås (SV).  Foto: Per Ståle Bugjerde
– Blant de ti bilene som får mest i avgiftslette finner du ingen biler til under 1,7 millioner. Det sier alt, sier Heikki Holmås (SV).  Foto: Per Ståle Bugjerde les mer

Motor

– Porscheforlik, ikke miljøforlik

Høyres bilpolitikk gir mest til partiets støttespillere på Oslo vest, mener Heikki Holmås (SV). – Holmås snakker mot bedre vitende, sier Nikolai Astrup (H), som varsler nye avgiftsendringer allerede til våren.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Torsdag skrev DN om bilkjøpere av luksussuver som har spart til sammen 37 millioner kroner i første uken i januar, fordi de ladbare versjonene av disse bilene med en gjennomsnittspris på omkring en million kroner, fikk store avgiftslettelser. Det har fått stortingspolitiker Heikki Holmås til å reagere.

– Porscheforlik, ikke miljøforlik. Regjeringen holder folk for narr når de hevder de har gjennomført en miljøomlegging av bilavgiftene, når virkeligheten er at de store avgiftslettene har gått til luksusbilene. Også i bilpolitikken har Høyre gitt mest til sine støttespillere på Oslo vest, sier Heikki Holmås (SV).

Mest avgiftslette til de dyre

I statsbudsjettet fjernet regjeringen effektavgiften, slik at biler med mange hestekrefter har fått store avgiftslettelser.

– Blant de ti bilene som får mest i avgiftslette finner du ingen biler til under 1,7 millioner. Det sier alt, sier Holmås.

Les DNs test av nye Panamera: Andungen som ble en svane

– Skal vi nå målet om en fossilfri bilpark må fossilbilene bli dyrere og avgiftsomleggingene oppfattes som rettferdige. Regjeringen og Venstre har gjort det motsatte, sier Holmås.

Volumbilene som betyr noe

– Heikki Holmås snakker mot bedre vitende. Vi er i ferd med å nå målet for klimaforliket på 85 gram CO2 tre år før tiden, og Norge faser inn nullutslippsbiler raskere enn noe annet land i verden. Det som betyr noe for utslippene er volumbilene. Det må være sterke incentiver for å velge miljøvennlig i alle prisklasser, og da må utslipp telle mer enn hestekrefter i avgiftssystemet. Det er bra at flere velger ladbare biler, og med flere el- og ladbare hybrider på markedet vil enda flere velge det fremover. Det er et viktig prinsipp at det alltid skal lønne seg å velge grønt, sier Nikolai Astrup, parlamentarisk nestleder i Høyre og leder av transportkomiteen. 

­– Det er et viktig prinsipp at det alltid skal lønne seg å velge grønt, sier Nikolai Astrup, parlamentarisk nestleder i Høyre og leder av transportkomiteen. Foto: Aleksander Nordahl

I statsbudsjettet heter det at regjeringen skal se avgiftsmodellen for ladbare hybrider så fort som mulig, og aller helst allerede i revidert budsjett til våren. 

– Vi ønsker å differensiere avgiftene slik at de ladbare hybridene med lang elektrisk rekkevidde kommer bedre ut enn dem med kort, sier Astrup.

– Vil det komme endringer da?

– Ja, men det er noen tekniske utfordringer med manglende informasjon i kjøretøyregisteret som må løses først, sier Astrup. 

Utsatte levering

Mange bilkjøpere har valgt å utsette utlevering av sin nye bil til etter årsskiftet, ettersom det kan spare dem for opptil flere 100.000 kroner i avgifter. Den første uken i januar topper Volvo XC90 til rundt en million kroner bilregistreringsstatistikken.

– Vi har relativt mange som utsatte levering. Også for vår kjøpegruppe har det betydning, og ingen vil betale mer enn de må. Men flest ventende kunder har vi faktisk på Panamera. Det er mest Turbo, og ellers bare «vanlige» som blir registrert i disse dager. Levering av e-hybrid starter ikke før i april. 17 Panamera ble registrert første uken av januar, skriver Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge i en epost til DN.

Porsche Panamera Turbo koster fra drøye to millioner kroner, mens den ladbare hybriden som kommer i april starter på 1,2 millioner kroner.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Heikki Holmås Bilavgifter SUV Nikolai Astrup ladbare biler Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

DNtv Bil