Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Ett av målene i den nye bærekraftstrategien til Bergans er å forlenge plaggenes levetid. I Bergans' egen butikk i Oslo sentrum er det nå mulig å jakte brukte og reparerte plagg. Her sjekker fra venstre Bergans-sjef Leif Holst-Liæker bærekraftsrådgiver Kia Luise Klavenes i Pure Consulting og bærekraftanvarlig i Bergans Christoph Centmayer utvalget. Foto: Thomas Kleiven
Ett av målene i den nye bærekraftstrategien til Bergans er å forlenge plaggenes levetid. I Bergans' egen butikk i Oslo sentrum er det nå mulig å jakte brukte og reparerte plagg. Her sjekker fra venstre Bergans-sjef Leif Holst-Liæker bærekraftsrådgiver Kia Luise Klavenes i Pure Consulting og bærekraftanvarlig i Bergans Christoph Centmayer utvalget. Foto: Thomas Kleiven les mer

Handel

Nå skal sportsgiganten drive bruktbutikk

I over hundre år har Bergans solgt nytt turutstyr. Nå utvider produsenten med bruktbutikk og utleie av utstyr. Toppsjefen frykter ikke at salgsinntektene vil bli barbert.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Bærekraft er i ferd med å gå fra skryt i glansede årsrapporter til å bli business.

Norges nest største sportsutstyrsleverandør Bergans har de to siste årene slitt seg gjennom tap på utenlandsmarkeder og svingende kronekurs. Nå bygges en ny strategi for å få en fot innenfor det som kalles en sirkulær økonomi.

I konseptbutikken sentralt i Oslo henger flere hyller man vanligvis ikke finner i slike butikker. Her kan man leie skiklær, telt og store ryggsekker på helge- og ukebasis. 

Like ved står også en liten gjenbruksstasjon som om det skulle være en bruktbutikk. For her er det også mulig å kjøpe brukte anorakker og allværsjakker i tillegg til nye produkter med mindre feil som er reparert.

I stedet for tradisjonelt varesalg, har utstyrsprodusenten fra Hokksund ambisjoner om utvikle tjenester som skal bli viktige for folk.

– Er det ikke fare for at dere ødelegger for den tradisjonelle forretningsmodellen?

– Min opplevelse er at vi gjør det motsatte. Vi retter oss mot andre kundegrupper med gode produkter til lav pris, sier Bergans-sjef Leif Holst-Liæker.

– Vi når en målgruppe som ellers ikke ville kjøpt. Det er bedre å leie en god sekk hos oss enn å kjøpe en billig, sier Christoph Centmayer som er ansvarlig for bærekraft i Bergans.

Bergans

  • Norsk produsent av utstyr til friluftsliv, fjellsport og jakt. Velkjent for sine ryggsekker, men også store innen soveposer, klær og telt.
  • Bare Swix omsetter for mer enn Bergans av de største norskeide sports- og turutstyrsfabrikantene.
  • Mens Bergans omsatte for nærmere 800 millioner i 2016, solgte Swix, (eid av investeringsselskapet til milliardær Johan H. Andresen og familien) for over 900 millioner kroner 2015.
  • Bergans ble etablert i 1908 da sykkelfabrikanten Ole F. Bergan fant opp Bergans-meisen som gjorde selskapet ledende i ryggsekkmarkedet. 
  • Bergans eies av tidligere administrerende direktør Ragnar Jensen (40 prosent), investor Torstein Søland (58 prosent) og Sølvi Nilsen (2 prosent).
Vis mer

Bergans merker at gjenbruksstrategien øker trafikken i butikken.

– Etterspørselen er kjempestor. Varene plukkes med en gang, og vi skulle gjerne hatt flere, sier Centmayer.

I flere år har utstyrsprodusenten hatt en systue der kunder kan få reparert velbrukte jakke og bukser, og nå er systuen flyttet ut i butikken. Hensikten er å forlenge levetiden til plaggene.

– Er det miljø eller business som er driveren deres?

– Miljøet er veien vår inn, men vi tror at det kan ligge et kommersielt potensial også. Vi tror dette øker kundetilfanget samtidig som det kan ligge en mulighet i second hand, svarer Holst-Liæker.

Det enkle vinner

Tidligere har Hennes & Mauritz startet innsamling og gjenbruk av tekstiler, mens Filippa K driver utleie av klær.

Bærekraftsrådgiver Kia Luise Klavenes i Pure Consulting bistår virksomheter med å utvikle egne strategier for sirkulær økonomi og mener det er et stort forretningsmessig potensial.

Undersøkelsen «The Nordic Market for Circular Economy», som Pure har utarbeidet i samarbeid med svenske Sustainable Brand Insight, viser at majoriteten av nordiske forbrukere og bedrifter begrenser sirkulær økonomi til å handle om resirkulering av avfall. 

– Vi ser av undersøkelsen at det er et marked for sirkulære tjenester og produkter, men at det er forbrukerbarrierer spesielt for å bli en del av delingsøkonomien, sier Klavenes. 

Hun mener at selskapene som klarer å forenkle vil bli vinnerne. 

– Det handler om å utvikle sirkulære løsninger som er lett tilgjengelige, oppleves trygge og som er lette å ta i bruk, påpeker Klavenes.

For at gjenbrukskonsepter skal gi verdi, mener hun det er viktig å inkludere flere sider den sirkulære økonomien. Det gjelder å lykkes både innen såkalt «upcycling» hvor det designes produkter av større verdi, økt bruk av resirkulert materiale i nye produkter og forlengelse av produktenes levetid.

– Vi er blitt mer kreative på hva vi kan gjøre med gamle jakker og stoffrester, sier Holst-Liæker.

Forventer nytt underskudd

Bergans har de siste to årene slitt med lønnsomheten. For 2015 ble det bokført et underskudd på 17 millioner kroner av en omsetning på 752 millioner kroner. 

– Den underliggende lønnsomheten er forbedret, men på grunn av engangseffekter knyttet til restrukturering i USA og Russland blir det sannsynligvis også et underskudd for 2016, sier Bergans-sjefen.

Sverige og Tyskland er de største markedene utenfor Norge for Bergans som har en eksportandel på 35 prosent. Russland og USA videreføres nå med eksterne partnere.

– Vår prioritet nå er å vokse internasjonalt med vekt på Europa og med bærekraftstjenestene, sier Holst-Liæker.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt Stengt 

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.