Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Reitan-familien og Rema har vært i hardt vær de siste månedene, men under resultatfremleggelsen på Lade gaard var det all grunn til å hente frem smilet. Fra venstre Odd Reitan, Magnus Reitan, Ole Robert Reitan og finansdirektør Kristin Genton. Foto: Per Thrana
Reitan-familien og Rema har vært i hardt vær de siste månedene, men under resultatfremleggelsen på Lade gaard var det all grunn til å hente frem smilet. Fra venstre Odd Reitan, Magnus Reitan, Ole Robert Reitan og finansdirektør Kristin Genton. Foto: Per Thrana les mer

Handel

– Ingen tåler trøkket som oss

Reitan-familien har milliardbeløp i bakhånd hvis dagligvarekrigen skulle dra seg virkelig til, ifølge Odd Reitan, som har siste ordet om familieformuen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

–Ingen tåler hardtrøkket så godt som oss. Det vil de andre få merke. En dårlig løypemelding bare skjerper appetitten, sier Odd Reitan til DN.

 Den dårlige løypemeldingen han snakker om er de svake februartallene til Rema. Analysebyrået Nielsens oversikt viser at vekstmaskinen Rema hadde en negativ vekst (sammenlignbar vekst/like for like) på 3,6 prosent i februar.

Odd Reitan hevder at Rema så langt har sluppet å grave dypt i kassen som har vokst etter salget av aksjene i svenske Axfood med en bokført gevinst på 3,4 milliarder kroner.

– Hvis det kniper på, kan vi kjøre hardere. Det har vi råd til. 

Oppkjøpsrykter

Når det butter litt imot er han også vant til at beilere kommer på banen og oppkjøpsryktene begynner å florere.

Reitangruppen

  • Rema og eieren Reitangruppen utgjør Norges tredje største konstellasjon innen dagligvare med en markedsandel på 24,4 prosent i 2016, ifølge analysebyrået Nielsen.
  • Reitangruppen omsatte i 2016 for 89 milliarder kroner.
  • Rema utgjør størstedelen i familievirksomheten med en omsetning på 68 milliarder kroner.
  • Reitangruppen eies av far Odd Reitan (65) samt sønnene Ole Robert (45) og Magnus (41).
  • I tillegg til dagligvarevirksomheten, har Reitangruppen forretningsområder som servicehandel (kiosk/bensinstasjonsdrift), bensinstasjon (Uno X), eiendom og kapitalforvaltning.
Vis mer

– Som 65-åring synes jeg det er fantastisk å være omsvermet. At noen vil kjøpe oss er fantastisk, og det samme skjer hver gang. 

– Er det mer eller mindre aktuelt å selge Rema nå enn for ett år siden?

– Det har ikke vært aktuelt noen gang, men etter hvert som vi har fått en mer effektiv struktur, så er det alltids noen ganger opp vår ebitda og sier hvor mye vi er verdt. Jeg blir aldri fornøyd med bare å sitte og telle penger. Nye strukturer og samarbeid kan være aktuelt, men vi har ikke noe på gang.

Ebitda er det engelske regnskapsuttrykket for brutto driftsresultat, inntekter fratrukket driftskostnader, før avskrivninger.  

– Kan en joint venture med en annen partner være aktuelt?

– Det kan tenkes, men vi har ingen planer. Det kan tenkes for noen av forretningsområdene, sier Reitan.

Han tilføyer at hans egne kjøpmenns langsiktighet er noe av det som motiverer ham mest.

Reitan avviser at det er slitasje mot kjøpmennene når det strammer seg til. I fjor hadde kjøpmannsresultatet en flat utvikling etter all-time high i 2015.

– Nei, vi sørger for at de har arbeidsbetingelser og opprettholder inntektene. Det er viktig for oss å ha kjøpmenn som føler seg vellykket.

Sønnen Ole Robert Reitan brukte ord som «søkt» da journalistene hamret løs om katastrofe-utvikling for Rema-kjeden i Norge i februar. Gamle-Reitan er mest opptatt av at Rema har tatt igjen Coop på volum. 

Reitangruppen, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 89212 85561 4,3 %
Driftsresultat (ebit) 3987 3426 16,4 %
Resultat før skatt 7301 3113 134,5 %

– Jeg vet at vi er mer effektive enn de andre. Jeg er spent på hva vi vil se når de andre legger frem sine resultater. De vil nok være mye pyntet med salg av eiendom, humrer Odd Reitan.

Tilbake på vekstsporet

Rema-sjef Ole Robert Reitan vil ikke forespeile hvor lang tid det vil ta før kjeden er tilbake på vekstsporet.

– Vi vet ikke hvor lang tid det vil ta. Vi er vant til at det går opp og ned, og det er bare å puste bedre og gjøre de riktige tingene uke for uke og måned for måned.

– Kommer Kiwi til å ta dere igjen snart?

– Jeg vet ikke. Det er morsomt å ha flinke konkurrenter. Jeg har alltid likt det Kiwi-kjøpmennene får til. De gjør det bra, men ellers vil vi ikke kommentere konkurrenter, svarer Ole Robert uten å nevne Coop med ett ord. 

Rema-sjefen konstaterer at Norgesgruppen vokser og er oppe i 42,3 prosent av det norske dagligvaremarkedet.

–Vi ser at Konkurransetilsynet mener at konkurransen ikke er skadelidende med aktører på den størrelsen. Det er ikke vi nødvendigvis enig i, sier Ole Robert Reitan.

Ingen panikk

Yngstebror Magnus styrer nå Reitangruppens likviditetsoverskudd på én milliard som kan settes inn hvis konkurransen strammer seg virkelig til.

Rema 1000, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 67810 63343 7,1 %
Driftsresultat (ebit) 2298 1943 18,3 %
Resultat før skatt -%

– Hvor dypt vil dere grave i krigskassen for å stå i konkurransen?

– Det er en vekstkasse. Så lenge vi gjør fornuftige ting, så har vi muligheter. Det viktigste er likevel å ha trykk på systemet og drive effektivt og rasjonelt. Selv om vi er under motgang, så jobber vi bare på. Det er ingen panikk, bedyrer Ole Robert Reitan.

Rema-eierne sikrer seg et utbytte på 300 millioner kroner basert på fjorårets resultat.

– Det meste går med til formuesskatt. Det må du gjerne skrive. Vårt viktigste samfunnsansvar er å bygge en solid bedrift, sier Odd Reitan.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør