Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Konsernsjef Rune Bjerke i DNB sliter med nettbanktrøbbel. Foto: Ida von Hanno Bast
Konsernsjef Rune Bjerke i DNB sliter med nettbanktrøbbel. Foto: Ida von Hanno Bast les mer

Finans

DNBs nettbank er oppe igjen

DNB har mandag formiddag trøbbel med nettbanken. Finanstilsynet er varslet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Stemningen i DNBs hovedkontor i Bjørvika er særdeles dårlig mandag formiddag. Kun tre dager etter at nettbanken var nede en hel dag, sliter mange kunder med å få logget seg inn med bank-id mandag. 

– Feilen ligger i innloggingsrutinene for bankene, som sannsynligvis skyldes et databaseproblem, sier Korsberg Dalsbø i DNB.

Har det noen sammenheng med forrige ukes trøbbel?

– Vi kan ikke utelukke det, men det er ingenting som tyder på at det er samme problem. Det kan imidlertid været et følgeproblem etter nedetiden i forrige uke, sier Korsberg Dalsbø.

Han kan ikke si noe om når nettbanken er oppe igjen. 

–  Det er vanskelig å si, men vi håper vi er oppe ganske raskt. Det er fryktelig frustrerende for oss, men selvfølgelig enda mer frustrerende for kundene, sier Korsberg Dalsbø. 

Kvart på to var imidlertid feilen fikset og nettbanken oppe igjen, ifølge DNB.

Jobber for å finne feil

Forklaringen på forrige ukes trøbbel var DNBs lagringssystemer. 

– Dette førte til at en rekke av tjenestene ble utilgjengelig. Et stort team har jobbet på spreng for å løse problemene og vi kan nå bekrefte at alt fungerer som normalt, skrev DNB i en melding fredag.

Finanstilsynet reagerer

Med mandagens problemer har nettbanken til Norges største bank vært ute av drift minst seks ganger denne måneden. Finanstilsynet reagerer på dette.

– Finanstilsynet ser alvorlig på situasjonen, både når det gjelder den siste hendelsen og når det gjelder hendelsesbildet over tid, sa direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i en melding tilsynet sendte ut etter DNBs trøbbel i forrige uke. 

Finanstilsynet har bedt om en skriftlig redegjørelse fra DNB.

– Finanstilsynet har løpende dialog og møter med DNB for å klarlegge årsaker og sikre at nødvendige tiltak iverksettes, sier Steffensen.

Korsberg Dalsbø bekrefter at Finanstilsynet er varslet om dagens problemer. 

Beklager

Konserndirektør for it og Operations i DNB Liv Fiksdahl beklaget problemene nedetiden førte til for kundene. 

– Når vi har så store problemer med tjenestene våre er det svært mange mennesker som blir berørt. Kundene våre har hatt problemer med å betale, overføre og motta penger. Det rammer både privatkunder, bedriftskunder og de som bruker Vipps, sier Liv Fiksdahl, konserndirektør for it og Operations i DNB.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør