Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Tesla-gründer Elon Musk går fra sportsbil, til familiebil og til lastebil på drøye 10 år som bilprodusent.  Foto: Junge, Heiko,/NTB scanpix
Tesla-gründer Elon Musk går fra sportsbil, til familiebil og til lastebil på drøye 10 år som bilprodusent.  Foto: Junge, Heiko,/NTB scanpix les mer

Motor

Tesla skal lage lastebiler

Allerede i september skal Elon Musk lansere selskapets første semitrailer. Men Tesla-sjefen nøyer seg ikke med det. Han har én overraskelse til. 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Tesla-sjef Elon Musk bygger bare større og sterkere. Den sørafrikanske gründeren tok bilentusiaster med storm med sportsbilen Tesla Roadster i 2006, selskapets første modell. 

Så kom sedanen Model S, før suv'en Model X rullet ut på veiene. Senere i år starter utrullingen av den noe rimeligere Model 3. 

Nå avslører Musk på Twitter at han i september skal lansere Teslas første semitrailer. 

– Dette er seriøst neste steg

– Tesla semitrailer er klar for lansering i september. Gruppen har gjort en god jobb. Dette er seriøst neste steg, skriver Tesla-gründer Elon Musk i en tweet torsdag.  

Han har ikke gitt ytterligere detaljer om hva slags rekkevidde eller lasteevne semitraileren vil ha. 

I kommentarfeltet skriver Musk at selskapet også vil lansere en pickup om 18–24 måneder. 

Tesla-aksjen steg 2,4 prosent etter twittermeldingen til Musk, og sluttet på 304 dollar aksjen på New York-børsen. Det gir selskapet en markedsverdi på 49,6 milliarder dollar. 

Junior banker 110 år gammel ringrev

Mandag var Tesla-aksjen oppe i 310 dollar per aksje, som verdsatte det drøyt ti år gamle selskapet til 51,2 milliarder dollar – knappe én milliard dollar mer enn det gigantiske amerikanske bilkonsernet General Motors som fyller 100 år neste år.

Etter at kursen falt svakt de påfølgende dagene ligger Tesla nå like bak General Motors, som torsdag hadde en markedsverdi på 50,4 milliarder dollar.  Tesla har passert den 110 år gammel bilprodusenten Ford Motors som prises til 44,2 milliarder dollar. 

Tesla har steget med 18 prosent på den brede S&P 500-indeksen den siste måneden, og siden årsskifte er aksjen opp 43 prosent. 

Men selskapet selskapet tjener ikke penger i oppbyggingsfasen. I 2013, 2014 og 2015 gikk Tesla på milliardtap. Tidligere i år hentet selskapet inn 1,4 milliarder dollar i ny kapital i form av både gjeld og egenkapital. Tesla har varslet at det vil investere for 2,5 milliarder dollar bare i første halvår.

Forvalterveteran Jan Petter Sissener er blant dem som mener at Tesla-aksjen er priset altfor høyt, og har satset 50 millioner kroner på et stup i aksjene til den unge bilprodusenten. Det gjør han ved å selge aksjer som er lånt, såkalt shortsalg. Han vedder på at de kan kjøpes og leveres tilbake til en lavere pris enn den de ble solgt for. 

Tro på selvkjørende lastebil

Ifølge nyhetsbyrået Bloomberg spekulerer analytikere nå på om Musk kan ha hintet til semitrailernes selvkjørende muligheter da han tvitret «dette er seriøst neste steg». 

– Det er i hvert fall en semi-autonom lastebil, sier analytiker Ben Kallo i Robert W. Baird & Co., til Bloomberg. 

– Det viktige her er at nå som alle er fokusert på den nye Model 3, er det mange andre prosjekter som er i gang hos Tesla, legger han til. 

Tesla har ikke villet kommentere Musk sine twittermeldinger.

Analytiker James Alberine i Consumer Edge Research kaller Musk sine tweets for spennende for investorer ettersom de nye produktene er måter for Tesla å komme seg inn i nye markeder på. 

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør