Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Jan Paul Bjørkøy og Kiwi har kuttet 40 tonn salt i sine kjøttdeiger. Kiwi-sjefen mener hele bransjen burde følge etter for å bidra til sunnere mat for folket. Foto: Mikaela Berg
Jan Paul Bjørkøy og Kiwi har kuttet 40 tonn salt i sine kjøttdeiger. Kiwi-sjefen mener hele bransjen burde følge etter for å bidra til sunnere mat for folket. Foto: Mikaela Berg les mer

Handel

– Ingen grunn til at kundene skal betale for vann

Dagligvareaktørene har forpliktet seg til å kutte saltinnholdet i maten, men strides om hvordan. Kiwis saltkutt i kjøttdeig gir kjeden en merkostnad på 20 millioner kroner.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Kjøttdeig utspedd med salt og vann er ikke bare til irritasjon for forbrukere, men også for helsemyndighetene som jobber for å redusere saltinntaket. Selv om flere av kjedene kniver om om å være best på sunnhet, gjelder det ikke på salttilsetning i kjøttdeig. 

Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi har valgt å kuttet salt i sine deiger. Kiwi-sjef mener hele bransjen burde fulgt etter.

Uten tilsetningen av én prosent salt og fem prosent vann slik bransjestandarden har vært, påføres Kiwi en årlig merkostnad på 20 millioner kroner. 

– Det finnes ikke noe annet motiv for å bruke salt i deiger enn det økonomiske. Vi er overrasket over at ikke hele bransjen følger etter. Det er ingen grunn til at kundene skal betale for vann, sier Jan Paul Bjørkøy.

Kiwi kuttet vann og salt for tre år siden. Det har ført til en årlig saltreduksjon på 40 tonn, mens tilsvarende reduksjon i hele bransjen kunne gitt et kutt på 140 tonn salt.

Både produsenter og kjeder er med på helsemyndighetenes saltpartnerskap som skal bidra til å forhindre livsstilssykdommer.

Flesteparten tilsettes salt

Nortura, som er markedsleder på kjøttdeig, bekrefter at de fleste karbonade- og kjøttdeiger i norsk dagligvare tilsettes vann og salt.

– Deiger med og uten salt og vann har ulike egenskaper, slik at forbruker selv kan velge utifra det deigen skal brukes til. Kjøttdeig som inneholder salt egner seg best når du skal forme kjøttet, for eksempel når du skal lage kjøttkaker. Skal du lage kjøttretter som lasagne og taco, kan du godt bruke kjøtt uten salt, sier Åse Kringlebotn som er Norturas kommunikasjonssjef for matfag og ernæring.

Hun fastholder likevel at Nortura følger lojalt opp om myndighetenes kostholdsråd.

– Nortura har gjennom de siste fem åra kuttet 400 tonn salt fra sine produkter. Mest fra pålegg og pølser, og nå går vi videre med nye kategorier.

Foretrekker tilsatt smak

Hverken Coop eller Rema har konkrete planer om å kutte salttilsatt kjøttdeig slik Kiwi har gjort.

Coop har kjøttdeiger både med og uten salttilsetning fra Gilde. Kommunikasjonssjef Bjørn Takle Friis mener kundene er mer opptatt av andre ting enn saltinnhold.

– Coop har ikke tilsatt salt eller vann i våre egne kjøttdeiger. For øvrig er all kjøttdeig fra Coop merket med Nyt Norge. Denne opprinnelsesgarantien er kundene vel så opptatt av som at den er uten tilsatt salt og vann.

Også hos Rema viser til at det er kundeønsker som ligger bak. Kjeden selger kjøttdeiger med og uten vann fra leverandørene Gilde og Nordfjord Kjøtt.

– Smakstester viser at kundene foretrekker produkter som er tilsatt smak, derfor har vi begge varianter i vårt sortiment, sier Remas kommunikasjonsrådgiver Rebecca Ophus.

– Kjøttdeig blir gjerne krydret med salt og annet ved tilberedning i hjemmet, og vi ser at dette er en viktig ingrediens for folk flest. I tillegg vil små mengder salt i bearbeidede produkter bidra til å sikre økt holdbarhet, noe som igjen gir redusert matsvinn og tryggere produkter for våre kunder. Vi følger selvsagt nøye med på hvilke varer kundene våre ønsker seg og tar løpende vurderinger av sortiment, tilføyer Ophus.

Enkel måte

Kiwi-sjefen mener derimot at saltreduksjonen i deiger er en enkel måte å kutte saltinntak på. Han mener bruken av vann og salt er en gammel og historisk betinget produksjonsmetode, og at salt i deiger ikke har noen funksjon lenger.

– Salt i deiger er helt unødvendig. Kundene kan selv tilsette smak gjennom å bruke krydder, urter eller salt, om de ønsker det. Å fjerne salt i deiger er en lettvint måte å redusere nordmenns saltinntak på, sier Bjørkøy.

Paradoksalt nok er det Nortura som også leverer kjøttdeigen til Kiwi gjennom leverandørsamarbeidet Norfersk.

Uten tilsetningen blir innkjøpsprisen høyere for butikkene, men i en tilspisset konkurransesituasjon er det ikke bare å skru opp utsalgsprisen.

– Er ikke kundene villige til å betale mer for en renere vare?

– For et sunnere produkt, er kundene villige til å betale noe ekstra. Men for oss er det viktig å ha minst like god pris som andre. Vi må alltid ha pris på plass, sier Bjørkøy.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør