Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Gjensidige-sjef Helge Leiro Baastad skal ut og jakte 40 nye it-ansatte. Foto: Mikaela Berg
Gjensidige-sjef Helge Leiro Baastad skal ut og jakte 40 nye it-ansatte. Foto: Mikaela Berg les mer

Finans

Gjensidige vil kaste ut konsulenter og hente inn «it-hoder»

Konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige skal ansette 40 nye it-ansatte. – Det vil si at en del konsulenter som vi til nå har «kjøpt ute på byen», blir erstattet av egne ansatte, sier han.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Finansbransjens heseblesende jag etter å være med på digitaliseringen i bransjen gir romslige budsjetter for investering i ny kunnskap. Forsikringsselskapet Gjensidige starter neste uke jakten på 40 nye «it-hoder» som skal bidra til nye, smarte løsninger for kundebehandling. 

– De nyansatte må ha kompetanse på selvbetjeningsløsninger, sikkerhet og robotisering. De må kunne sette seg inn i kundenes behov og opplevelser, ramser Leiro Baastad opp. Han er fullt klar over at han ikke er alene i bransjen om å jakte på ansatte med it-kompetanse.

– Dette er en kompetanse som mange vil ha. Vi søker og så får vi se hvor sterkt merkevaren vår står, sier Baastad.

– Mange velger å sette ut denne kompetansen utenfor huset – ofte utenlands?

– Dette er så strategisk viktig for våre kjerneområder, så dette ønsker vi å ha in-house. Det vil si at en del konsulenter som vi til nå ha «kjøpt ute på byen» blir erstattet av egne ansatte. Det dreier seg om å følge arbeidet fra a til å, og få det inn i forretningsprosessene våre, sier Baastad.

Vil ikke være med på hypen

Konsernledelsen i Gjensidige har nylig vært på studietur i USA med digitalisering og disrupsjon som tema. Baastad understreker at han ikke har vært på Singularity University. 

– Vi er ikke så opptatt av hypen rundt digitalisering, ei heller krisemaksimeringen om at dette vil føre til mange færre ansatte. Digitalisering og robotisering vil føre til store endringer, men bildet er nyansert. Digitalisering er en viktig forutsetning for ordinær konkurransekraft. Rett og slett bruke teknologi for å effektivisere de prosessene vi har, sier Baastad. 

Lærer roboten norsk

Gjensidige har likevel valgt å samarbeide med noen utenfor eget selskap. Selskapet Epigram – som driver med maskinlæring og bildegjenkjenning- har hjulpet Gjensidige med å ta i bruk maskinlæring og kunstig intelligens til bildegjenkjenning.

Dette har gjort at Gjensidige nå kan lansere en helteknologisk skade- og takseringsprosess ved bilskader.

– Norsk sto ikke øverst på listen til Watson, for å si det sånn, så vi har utviklet vår egen løsning sammen med Epigram. Nå kan kunden som har fått en skade på bilen ta bilde og sende det til Gjensidige. Innen kun kort tid er skaden taksert og oppgjøret i gang. Vi har matet én million bilder av bilskader inn i roboten, sier Baastad – og mener de sannsynligvis er det første forsikringsselskapet i verden som tilbyr denne tjenesten. 

Vil samarbeide med Fintech-selskaper

Åtte av ti sier de vil øke samarbeidet med FinTech-aktører de neste 3–5 årene. Det viser den årlige rapporten om finansbransjen fra konsulentselskapet PwC. PwC har intervjuet 1300 finansinstitusjoner i 71 land om hvordan ny teknologi påvirker selskapene.

– Både de tradisjonelle aktørene og utfordrerne har endret holdninger de siste 12–18 md. Fra «dem-mot-oss”-tankegang til et ønske om mer samarbeid, sier Lars Erik Fjørtoft, partner og leder for FinTech i PwC.

Norge ligger langt fremme i å ta i bruk nye digitale løsninger i finans. Fjørtoft tror årsaken er at nordmenn har stor grad av tillit til hverandre, og at de er gode på samarbeid.

– Redde for nye aktører

Lars Erik Fjørtoft, partner og leder for FinTech i PwC. Foto: Privat

Rapporten viser samtidig at ni av ti av de tradisjonelle aktørene er redde for å miste inntekter til FinTech-aktører. 

– Bankene er redde for at nye aktører tar over deres rolle og at de taper penger. Derfor ønsker de aller fleste å bruke mer penger på innovasjon. De tenker at de må gjenoppfinne sin egen forretning, tenke utenfor boksen og komme opp med nye produkter og tjenester. Frykten er at noen andre skal finne på de smarte tingene og stikke av med inntektene og kundene, sier Fjørtoft.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør