Mobilportalen djuice kan bli Telenors nye gullkalv. Ifølge analysebyrået Forrester Research kan djuice være verd flere milliarder kroner. Telenor, Oslo Børs' største it-selskap, pøser i disse dager ut mange millioner kroner for å gjøre navnet kjent blant norske mobilbrukere. Kampanjen ruller over fjernsynsskjermen og brettes ut over avissidene. Ansvarlig for reklamen er Virtual Garden. Dette reklamebyrået fikk også være ansvarlig for sommerkampanjen til djuice. Og for Telenor-selskapet Zaltos reklamefremstøt. Og ikke minst: Ansvarlig for børslanseringen av Telenor. Telenor måtte ut med rundt 100 millioner kroner i markedsføring bare i forbindelse med børsnoteringen.

- Vi har ikke hatt en lykkeligere dag her enn da vi fikk vite dette, utbrøt Virtual Garden-sjef Nils Petter Nordskar da det ble klart at selskapet hans fikk årets prestisjeoppdrag.

Hageselskap
Men det var ikke bare Nordskar som hadde grunn til å smile. Også styreformann Stig Herbern i Virtual Garden kunne smile fornøyd. Herbern var mannen som i sin tid gjorde Telenors katalog- og medievirksomhet til en gullgruve. Så gjorde han Telenor Mobil til en gullgruve. Og nå har han sluttet i Telenor og er i gang med å grave sin egen gullgruve. Etter at Stig Herbern overtok som styreformann har Virtual Garden fått mange av de feteste reklameoppdragene for Telenor. Samtidig har Telenor Venture II med Rune Rinnan i spissen fått øynene opp for Virtual Garden. 21 millioner kroner har funnet veien fra Rinnans pengesekk til den virtuelle hagen. I Nordskars «hage» gror millionene.

Gullkantet avtale
Virtual Garden er ikke det første selskapet Stig Herbern og Nils Petter Nordskar har utviklet sammen. De to satt tidligere sammen i styret i internettkonsulentselskapet New Media Science. Nordskar hadde startet selskapet i 1995, men sluttet vinteren 1997 for å starte opp Virtual Garden. Han fortsatte riktignok som styremedlem. Et drøyt år etter ble Stig Herbern valgt til styreformann i New Media Science. New Media Science ble etter flere fusjoner en del av internettkonsulentselskapet Cell Network ifjor. Som styreformann i New Media Science fikk Herbern ved sammenslåingen en gullkantet aksjeavtale. Han kunne selge aksjene sine tidligere enn de andre som var blitt Cell-aksjonærer ved sammenslåingen. Herbern solgte og innkasserte over 12 millioner kroner i ren gevinst, noe Dagens Næringsliv har skrevet om tidligere. De andre aksjonærene så verdiene forsvinne med kursraset i vår. Flere av dem reagerte. Et av styremedlemmene i Cell Network var Rune Rinnan. Han var sjef for Telenor Venture, som var storaksjonær i Cell Network. Rinnan sier han unnlot å stemme da styret behandlet Herberns spesialavtale.

Telenor-oppdrag
Nils Petter Nordskar var også blant dem som så sine Cell-aksjer stupe i verdi. Ettersom han var gründer i New Media Science hadde han mottatt hele 250.000 aksjer og kunne ha solgt dem for over 80 millioner kroner. - Jeg er åpen for at det var dumt ikke å selge da, sa Nordskar om den saken i mai. Selv om han ikke var så heldig som Stig Herbern, ble ikke sommeren så verst likevel. Herbern kom inn som styreformann i Virtual Garden etter å ha gått av som sjef for Telenor Mobil i februar. Virtual Garden fikk fire Telenor-oppdrag.

- Jeg har ikke vært involvert i noen prosess mellom Virtual Garden og Telenor, sier Stig Herbern, som i dag står oppført med 332.000 aksjer i Virtual Garden.

Stig Herbern ble styreformann i kontantkortselskapet Zalto omtrent samtidig med at han ble styreformann i Virtual Garden. Zalto startet som et prosjekt i regi av Telenor Mobil. Herbern eier 7,5 prosent, Telenor Mobile Communications eier resten. Virtual Garden fikk oppdraget med å hjelpe Zalto med å kapre unge mobilbrukere.

Gode formål
På vårparten hadde Rune Rinnan og Telenor Venture fått øynene opp for Virtual Garden. Da selskapet hentet inn 41 millioner kroner i en emisjon, fikk Telenor Venture en opsjon på å gå inn i Virtual Garden. I juni fikk Virtual Garden meldingen: Selskapet ble utpekt til å gjennomføre reklamekampanjen i forbindelse med Telenors børsnotering. I slutten av august ble Telenor Venture II etablert. Dette selskapet, som også ledes av Rune Rinnan, skal investere i mobilkommunikasjon, trådløs kommunikasjon og nye medier. Kort tid etter endret Virtual Garden sitt formål. Selskapet skulle ikke bare være et reklamebyrå, men også satse på «kommunikasjon innen multimedia og elektroniske medier», ifølge Foretaksregisteret. Rune Rinnan slo til. Telenor Venture II skjøt inn 21 millioner kroner i Virtual Garden, og ble dermed nest største aksjonær i selskapet.

- Det er ingen sammenheng mellom investeringen og det at Virtual Garden fikk oppdraget (med børsintroduksjonen av Telenor, red. anm.). Oppdraget ble gitt før investeringen. Med hånden på hjertet kan jeg si at vi ikke fokuserte på Telenor som kunde da vi gikk inn i Virtual Garden, sier Rune Rinnan.

En flink luring
JBR reklamebyrå var blant dem som tapte kampen med å hjelpe Telenor på børs.

- Nils Petter (Nordskar, red. anm.) er en luring, han. En kløpper, veldig flink. Jeg har stor respekt for ham og det arbeidet han gjør. Det er jo ikke så dumt å ha Stig Herbern på laget, sier administrerende direktør Thomas Høgebøl.

JBR reklamebyrå er ifølge Høgebøl ett av fire reklamebyråer som Telenor bruker jevnlig. Det har ikke lyktes Dagens Næringsliv å komme i kontakt med Nils Petter Nordskar. Men tilbake i 1997, da Nordskar etablerte Virtual Garden, sa han:

- Vi skal bli det beste reklamebyrået i Norge innen år 2000. Når Reklamebyråforeningen skal kåre årets største reklamebyrå, vil nok Virtual Garden komme høyere opp enn fjorårets 12. plass.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.