I februar ifjor solgte Kværner skipsbyggingsvirksomheten i Kværner Maritime for 50 millioner kroner til investeringsselskapet Reiten & Co samt de ansatte. Reiten & Co overtok 52 prosent av selskapet, mens de resterende 48 prosentene ble overtatt av ledelsen og de ansatte i selskapet med henholdsvis 24 prosent hver. Mandag kjøpte den italienske industrigiganten Saipem selskapet som nå heter Moss Maritime for 509 millioner kroner.

En investorgruppe ledet av Narve Reiten i Reiten & Co sitter tilbake med 265 millioner kroner etter at de ifjor investerte 26 millioner kroner i Moss Maritime. Også ledelsen og de 69 ansatte har til salt i maten etter Saipems oppkjøp: Ledelsen får 122 millioner på deling – det samme beløpet blir også fordelt blant de ansatte som alle hadde eierandeler i selskapet.

Annerledes da Kværner solgte
Investor Narve Reiten i er ikke med på at Kværner kastet babyen ut med badevannet da Kværner-ledelsen ifjor solgte selskapet for 50 millioner kroner – en tiendedel av dagens salgssum.

- Nei, Kværner gjorde ikke et dårlig salg – markedet var helt annerledes da Kværner solgte, presiserer Reiten.

- Dialogen med Kværner om å selge ut denne delen av selskapet begynte i august 99. Forhandlingene kulminerte 1. februar 2000 da transaksjonen ble gjennomført. Markedet på dette tidspunktet var dårlig. Siden har oljeprisen gått oppover og etterspørselen etter slike tjenester tok av høsten 2000, sier Narve Reiten i Reiten & Co.

Unik teknologi
Den viktigste årsaken til at Saipem åpnet lommeboken for det norske selskapet, er utviklingen av et unikt riggdesign. Den halvt nedsenkbare riggen med navnet "Moss Krylov Octabuoy" er utviklet i samarbeid med Krylov-instituttet i St. Petersburg og skal ta markedsandeler fra Spar-designet som Aker Maritime har hatt suksess med. I forhold til Spar-designet har Moss Maritimes rigg større dekkskapasitet og mulighet til å operere på større havdyp.

I tillegg står Moss Maritime bak LNG-skipene med de karakteristiske sfærene på dekk – det såkalte Moss-designet – i tillegg til noen andre design av plattformer og supplybåter

-Får som fortjent
På litt over et år er selskapets verdi tidoblet. Motvillig innrømmer han at Moss Maritime har vært en god investering.

- Det var en veldig bra investering, takket være at samtlige ansatte og ledelsen i Moss Maritime har gjort en god jobb, sier han. Reiten kan ikke rose de ansatte, som nå får 122 millioner på deling, nok.

- De ansatte har fått som de fortjener, for å si det slik. De har stått på veldig og har klart å bringe frem et veldig bra selskap.

- Det har vært en sterk utvikling i selskapet og markedet har utviklet seg positivt i perioden. Selskapet har fått frem sterke teknologiske løsninger på riggsiden. Det har også vært god verdiskapning i selskapet. Omsetningen økte med rundt 50 prosent ifjor, forklarer Reiten om den utrolige verdistigningen i selskapet.

Dette er ikke den første suksessinvesteringen Reiten & Co har gjort. Tidligere har selskapet tjent stort på å komme tidlig inn i Proffice samt Tele 1 Europe.

- Hyggelig utvikling
Administrerende direktør Per Herbert Kristensen i Moss Maritime , som nå skal dele 122 millioner kroner med de andre i ledelsen, er knapp i sine kommentarer til dn.no når det gjelder salget, og viser til kjøperen Saipem.

- Jeg vil nøye meg med å si at det har vært en hyggelig utvikling for alle som har vært med på dette, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.