– Å starte opp en bedrift som skal selge raskt omsettelige forbruksvarer er vanskelig. Ekstremt vanskelig.

Daglig leder Tom Ruud (36) drar hånden over det hårløse hodet. I fem år har han prøvd å ta opp konkurransen med barber-giganten Gillette. Nå er det slutt. På generalforsamlingen den 4.september skal våtbarberingsselskapet Ruud & Rye avvikles. I disse dager har han samtaler med kreditorene i selskapene. Med et samlet underskudd på 65 millioner kroner er det ikke lenger penger å drive videre for. Ruud erkjenner at barberbladet ikke var godt nok.

– Når jeg sier at barberbladet viste seg ikke å være bra nok, så er ikke det helt riktig. Den eneste grunnen til at en bedrift ikke går bra er at ledelsen ikke er god nok. Som ansvarlig var ikke jeg god nok, sier Ruud.

Mach ble for mektig
Ruud & Rye har slitt i motvind de siste årene. I 1999 måtte Ruud innse at kassen var tom, og den internasjonale daglivaregiganten Unilever kom inn som hovedaksjonær. Men satsingen i England, Irland, Danmark og Norge ble ingen suksess. Idet Ruud & Ryes høvel kom på markedet introduserte Gillette Mach-høvelen og kjørte knallharde markedsføringskampanjer.

 

– Men jeg barberer meg fortsatt med Ruud & Rye og mener den er best, sier Ruud.

Problemet til bedriften var ikke at folk ikke prøvde barberhøvelen hans. Mange kjøpte barberhøvelen en gang, men så droppet de Ruud & Ryes barberingskonsept. Da blir det vanskelig å tjene penger.

– Alt fungerte unntatt produktet – dessverre.

Partnerjakt strandet
Siden største aksjonær Unilever ifjor høst bestemte seg for ikke å investere mer innen våtbarbering, har Tom Ruud brukt tiden på å finne en ny eier som ville være villig til å satse på produktet.

Ruud var i samtaler med flere interessenter, men for et par uker siden bestemte en stor kosmetikk-kjede seg for å takke nei. Ruud erkjenner at slaget er tapt. Selv eier han i underkant av ti prosent av aksjene i gråmarkedsselskapet som i det siste har blitt priset til under halvannen million kroner. På aksjonærlisten i selskapet finner man også den fallerte finansmannen Thomas Øye. Ruud & Rye ble i Norge blant annet kjent gjennom den såkalte ABI-saken etter at meglere hadde solgt Ruud & Rye-aksjer til overpris. Men selskapet fikk også ros for sin markedsføring, og Tom Ruud ble av det engelske bransjebladet Media and Marketing Europe kåret til en av Europas 40 stigende stjerner innen media, reklame og markedsføring.

– Jeg er vel en fallende stjerne, jeg nå. Det var i alle fall ingen som løp ned dørene våre etter den kåringen.

– Hva skal du gjøre nå?

– Jeg har en knall-idé.

– Jaha?

– Jeg skal utfordre Amund Djuve og Trygve Hegnar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.