Verdens største skip skrapes

Det går trolig mot slutten for gigantskipet "Knock Nevis", kanskje bedre kjent som "Jahre Viking".

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

"Jahre Viking" var verdens største supertanker. Etter en lang berg-og-dalbane-karriere som tankskip, ble pensjonistårene tilbragt som flytende lagerskip for Fred Olsen Production under navnet "Knock Nevis". Nå går det mot slutten.

"Knock Nevis" søker arbeid i Brasil og India, men "base case" er at skipet er en skrapingskandidat, sa administrerende direktør Jørn T. Røkaas i Fred Olsen Production på Pareto Securities olje- og offshoreseminar torsdag ifølge nyhetsbyrået TDN Finans.

Dermed er det trolig slutt for en bit av norsk shippinghistorie. "Knock Nevis" som skipet heter i dag er nesten en halv kilometer lang - 458 meter. Til sammenligning er en av verdens høyeste bygninger - Petronas-tårnene i Malaysia - på 424 meter.

Da skipet arbeidet som supertanker var det for stort for Den engelske kanal. Fullastet går skipet 25 meter dypt, så Suez- og Panama-kanalene var også uaktuelle. Selv de fleste havner var rett og slett for små for dette gigantskipet.

Skipet var i en klasse for seg selv. De største tankskipene i verden kalles very large crude carriers (VLCC) og Ultra Large Crude Carriers (ULCC). VLCCer er på på opptil 320.000 dødvekttonn mens ULCCer normalt brukes om skip over 320.000 dødvekttonn. "Knock Nevis" derimot er i en egen klasse med utrolige 564.763 dødvekttonn.

Skipets historie
Skipet ble opprinnelig bestilt av en gresk skipsreder som gikk konkurs før levering. Verftet Sumitomo solgte derfor i 1979 skipet til et Hong Kong-selskap for å dekke sine kostnader. Kjøperen ønsket å gjøre skipet enda større enn de planlagte 480.000 dødvekttonnene, så først i 1981 ble skipet sjøsatt under navnet Seawise Giant.

Få år senere skjedde katastrofen, skipet ble truffet av raketter i Iran-Irak-krigen. Etter krigen ble derimot skipet kjøpt opp av rederen Jørgen Jahre, reparert og i 1991 ble det igjen sjøsatt under navnet "Jahre Viking". I 2004 ble skipet kjøpt av First Olsen Tankers og konvertert til en FSO - et flytende lagerskip. Skipet har siden konverteringen i 2004 fungert som lagerskip på et felt i Qatar.

Energi
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Alle

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du registrerer deg med fullt navn. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør