Budskapet fra Tom Mario Ringseth og Arne-Christian Haukeland, begge fra DnB Nor og med lang erf#229 Brasil, er klart: Brasil er mulighetenes land innen olje og offshore, men det er ikke enkelt å lykkes.

Ringseth heller kaldt blod i årene på nyfrelste brasilfarere.

- Selskapene som tok sjansen og kom hit for et par år siden har et stort fortrinn. Mange av de norske delegasjonene som kommer nå, er nok for sent ute, sier Ringseth til DN.no.

- Går på skinner
Ringseth og Haukeland vurderer at den brasilianske økonomien er på rett vei, råvareprisene på vei oppover, inflasjonen er under kontroll og framtidsutsiktene lyse. Veksten i bruttonasjonalproduktet vil i år ligge mellom seks og syv prosent.

- Økonomien går på skinner. Men det er en veldig lokal økonomi. Og man må vite hvordan ting fungerer der man er, sier Ringseth.

Det er mange norske selskaper som har eller vurderer business i Brasil, særlig innen olje.

- Alle ser til Brasil
- Brasil har åpenbart ett av de aller største energimarkedene i verden. Alle ser til Brasil nå, sier J. Morten Kreutz, som leder energidivisjonen i DnB Nor.

Petrobras har en dominerende rolle i den brasilianske oljesatsingen. Og sannsynligvis vil denne rollen bare bli forsterket, selv om kongressen i Brasil ennå ikke har vedtatt hvordan det nye oljeregimet skal være. Et slikt vedtak blir sannsynligvis fattet i midten av november.

- Mesteparten av vår virksomhet er knyttet til leverandørindustrien, og det vil være viktig å ha et aktiv forhold til Petrobras, sier Kreutz.

- Kjernen i virksomheten er å tenke lokalt innhold. Å vurdere lokal risiko er utrolig viktig. For nye aktører er det ikke enkelt å forstå også riskene det medfører, sier Ringseth.

- Det skal for eksempel bygges skip på verft som ennå ikke eksisterer. Det blir en utfordring for alle leverandører, sier Haukeland til DN.no.

- Brasil er et relasjonsland. Man må bruke tid på å bygge relasjoner. Og man må være langsiktig, sier Ringseth.

Ingen magisk formel
- Det eneste som fungerer er hardt arbeid. Det finnes ingen magisk formel, sier Erik Hannisdal. Etter over 10 år i Innovasjon Norge og som visekonsul i Rio, startet han opp egen bedrift ifjor. Inventure Managment hjelper norske bedrifter igang i Brasil.

- Vår forretningside er å drive businessen for dem. Altfor mange sender ned en ekspert innen sitt område i Norge for å starte opp. Men her kaster han bort verdifull tid på det som ikke er hans kjerneområde, sier Hannisdal. Han sier dette gjelder særlig for de små og mellomstore bedriftene, men også for dem som regner seg som store i Norge.

  - Den største feilen er at de undervurderer kompleksiteten i en oppstart, og bruker ressursene helt feil, sier Hannisdal. Han har vært i Brasil i 11 år og har brukt tiden på å forstå hva som ikke fungerer. Allerede etter ett år omsetter selskapet for 30 millioner.

- Det vi er flinkest på i Norge, og som vi er verdensledende på, matcher veldig bra med Brasils behov. Brasil ønsker å bygge opp noe tilsvarende som vi har. Og ingen andre land enn Norge kan hjelpe Brasil på samme måte, sier Hannisdal.

- Mange norske selskaper ser også denne muligheten. Men det er ikke bare å ringe. En joint venture tar lang tid. Den brasilianske tilnærmingen er at det ikke bare er produktene som skal passe sammen, den personlige kjemien må også stemme. Personlige relasjoner er viktigere i Brasil enn i Norge, sier Hannisdal. Han mener mange nordmenn ikke forbereder seg godt nok i møtet med Brasil.

- Ta språket. Språket er grunnlaget for all kommunikasjon. Nordmenn tror engelsk holder, og i de fleste tilfeller møter du folk som kan engelsk, men det er ikke nødvendigvis beslutningstakerne. Dette gjelder også større selskap, til og med Petrobras. Gode kommunikasjonskunnskaper er alfa og omega for å vokse i Brasil, sier Hannisdal.

Lobber
- Jeg bruker mesteparten av tiden på lobbyvirksomhet, sier Reidun B. Olsen som leder Innovasjon Norge i Brasil. Innovasjon Norge skal legge til rette for norske eksportbedrifter i utlandet.

- Vi er en døråpner. Og for å åpne dørene her i Brasil må vi bygge nettverk og personlige relasjoner, sier Olsen.

Les også: Full rulle i Rio (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.