Den britiske avisen The Guardian skriver at Statoil-representanter deltok på et lobbymøte i London for å sikre britisk støtte til kampen om Canadas oljesand i EU. Statoil bekrefter at de var på møtet, men bestrider at tema var oljesandskonflikten med EU.

- Den bekymring og de spørsmål vi har reist knyttet til drivstoffdirektivet knytter seg ikke til oljesand, men til olje fra norsk sokkel, sier Bård Glad Pedersen, talsmann for Statoils internasjonale virksomhet.

- Den oljen vi produserer i Canada er ikke ment for markedet i EU og våre planer for ansvarlig utvikling ligger fast, sier han.

Besluttes torsdag
Torsdag skal EU ta stilling til om oljeprodukter laget av oljesand fra Canada skal utestenges fra EU-markedet. Det skjer i så fall ved at drivstoffdirektivet setter krav til utslippene forbundet med produksjonen av drivstoff som selges i EU.

Nå eskaleres konflikten, skriver The Guardian.

- Canada vil ikke nøle med å forsvare sine interesser, også i Verdens handelsorganisasjon (WTO), skriver den kanadiske ambassadøren til EU og oljeministeren i Canada i et brev som er sendt til flere EU-kommisjonærer, avslører avisen.

Canadas oljesandreserver regnes som de nest største reservene av olje i verden etter Saudi Arabia, men har liten verdi dersom handelspartnere nekter å bruke oljen. EU har regnet ut at bensin fra oljesand er 23 prosent mer forurensende enn annen bensin.

Les også: Så mye forurenser Statoils omstridte oljesand

Canada trakk seg fra forpliktelsene i Kyotoavtalen som følge av utviklingen i oljesandindustrien. Canada frykter at andre land vil følge etter dersom EU forbyr oljesandprodukter.

The Guardian skriver at det er laget en hemmelig britisk strategi for å vinne tjæresand-argumentasjonen i EU "for å minske skadene på den kanadiske merkevaren" og for å beskytte "de store investeringene som er gjort av selskaper som Shell Total og Statoil." På møtet der toppfolk fra byråkratiet skal ha deltatt, var også representanter for Shell, Total og Statoil, Royal Bank of Scotland og den kanadiske oljeprodusentforeningen.

- Ikke tema på møtet
- Etter invitasjon fra den kanadiske ambassaden i Oslo deltok en representant fra Statoil på et møte i London for rundt et år siden. Vi ble bedt om å gi en ti minutters presentasjon om hvordan vi forholdt oss til den norske offentlige debatten om oljesand. EUs drivstoffdirektiv var ikke tema da vi var der, sier Glad Pedersen.

Statoils innvendinger mot EUs drivstoffdirektiv dreier seg om olje fra norsk sokkel. Direktivet premierer nye kutt i CO2-utslippene, men tar ikke hensyn til nivået på dagens utslipp. Dermed mener Statoil at de taper på å ha investert betydelig i CO2-reduksjon på norsk sokkel de siste 20 årene. Ytterligere kutt i utslippene på norsk sokkel er dyrere enn kuttene er i områder der utslippene er høyere i dag.

- Det kan umulig være hensikten med direktivet, sier Glad Pedersen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.