Mens store funn av skiferolje i USA kan revolusjonere oljemarkedet, er det sterke krefter i sving for å gjøre en av verdens største oljeslukere - amerikanske trailere og personbiler - mindre avhengig av det sorte gullet.

Oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB Markets mener at det vil ta «fullstendig av» dersom kostnadene ved å produsere trailere som går på naturgass etter hvert kommer ned mot kostnadene ved å produsere diesel-trailerne. Volvo har allerede plukket opp ballen, ifølge ham.

- Det er nesten bare fordeler å se for USA på alle mulig fronter. Vi er i startgropen på noe ganske stort - om vi ser USA ti år frem i tid, sier Kjus til DN.no.

 

Påvirker forventningene
Den store omveltningen i USA, og for oljeprisene, vil skje dersom en kritisk masse begynner å tro på at gass vil bli en reell utfordrer til andre former for drivstoff og priser det inn mange mange år før 2020 i markedene, ifølge ham.

- Det er forventningene om fremtiden som styrer oljeprisene, minner Kjus om.

Mens det i dag er rundt 160.000 bensinstasjoner har General Electric i samarbeid med oljeselskapet Chesapeake satt seg som mål å installere 250 mobile gassfyllingsstasjoner, såkalte «CNG in a box», langs det amerikanske transportnettet.

Det vil bringe antall gass-stasjoner opp til 1000, noe som er nok for de store transportveiene.

Sterke drivkrefter
Kjus mener at drivkreftene bak utviklingen mot naturgass er ustoppelige, og viser blant annet til at prisforskjellene mellom gass og vanlig drivstoff er for store til å ignorere.

President Barack Obama har allerede varslet å ville doble effektiviteten for amerikanske biler, og har fått tretten bilprodusenter med seg på et forslag som skal sørge for å nå målet fra 2025. General Motors har også ambisjoner om å produsere pick-up trucks, en av USAs mest foretrukne biltyper, som kan veksle mellom naturgass og bensin som drivstoff. Samtidig skaper amerikansk gassproduksjon en ny industri med en mengde arbeidsplasser som landet sårt trenger. Og da er ikke miljøaspektet nevnt.

Kombinert med de siste års skiferoljefunn kan gass dermed være i stand til å revolusjonere det amerikanske samfunnet.

Gass og skiferolje for Obama
Skiferoljefunnene i USA har overrasket de fleste eksperter, inkludert Kjus. Anslagene har atpåtil blitt oppjustert flere ganger. Det skjer etter at oljeproduksjonen fra staten Texas eksempelvis har falt hvert år siden 1970.

- Vi er opp 60 prosent på to år etter 40 år i nedgang. Dette var det ingen som hadde estimert, sier Kjus.

Gass og skiferoljefunnene skal ikke bare sørge for at president Barack Obama blir gjenvalgt som USAs 44. president, men at han som den første av nær alle presidenter leverer på et løfte om å gjøre landet mindre avhengig av importert olje.

- Jeg tipper at Obama kommer til å spare noen av grafene på oljeproduksjonen, og bruke disse som gode kort i valgkampen og ta æren for det, selv om det ikke er hans fortjeneste. Det har vært en drøm for amerikanerne og amerikanske presidenter i en årrekke å kunne bedre den balansen, sier Kjus til DN.no.

Viktig presidentvalg
I løpet av ti år, eller før, så kan man se for seg at man ikke lenger importerer olje fra den persiske gulf fra USA. Da står man igjen med import fra mye tryggere land, som Canada og Mexico, mens vest-afrikansk og persisk olje vil kunne dyttes vekk i stor stil, påpeker eksperten.

- Det vil være en fantasisk sikkerhetspolitisk sak men også handelsbalansemessig når USA nettoimporterer mindre, sier han.

Den amerikanske valgkampen blir imidlertid viktig. Tross i at politikere på begge sider av partiskillet er skjønt enige om at USA må redusere til oljeavhengighet fra konfliktfylte områder, er republikanere tradisjonelt orientert mot de store oljeselskapene, som finansierer kanskje verdens sterkeste lobby-virksomhet.

- Det er mer positivt for oljeprisen at republikanerne enn demokratene vinner, som har en sterkere miljøbevegelse, sier Kjus.

Kina vil sikre sine interesser
Samtidig er det amerikanske militæret, tradisjonelt en republikansk bastion, neppe overbegeistret over utsiktene til en svekket rolle som verdenspoliti.

Det vil bli konsekvensen dersom det blir mindre viktig for USA med et nærvær rundt sine tradisjonelt viktigste oljekilder. Tre av USAs største hangarskip er i dag stasjonert i Midt-Østen. Mindre risiko betyr et nedskalert forsvar, og en invitasjon til andre makter til å ta sikre sjøveiene.

- Vil verden bli et sikrere eller mer usikkert sted som følge av lavere amerikanske tilstedeværelse?

- Det klarer jeg ikke å svare på , men grovt sett vil det være Kina som vil være avhengig av å beskytte oljeveiene til Den persiske gulf om vi ser fem til ti år frem i tid. Det er ganske interessant, sier Kjus.

Les også:
Avblåser oljefesten

- Skiferolje-boomen kan starte et paradigmeskifte

Kommer den arabiske våren hit kan oljeprisen dobles

Spår lavere bensinpris

Lanserer femårsplan for olje og gass


<b>Statoil blar opp milliarder for amerikansk oljeselskap</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.