På kort tid har oljeselskapet Shell fått på plass en løsning som i realtid og med levende to-veisbildekommunikasjon knytter et av selskapets skip utenfor kysten av Grønland opp med et team av spesialister ved Haukland Sykehus i Bergen.

På en pressekonferanse under oljemessen i Stavanger onsdag presenterte oljeselskapets helsetopper løsningen sammen med den norske leverandøren Viju.

"Det vi lærer fra disse pilotprosjektene vil raffinere og utvide omfanget av telemedisin til å bli rullet ut bredere i hele bransjen", heter det i en uttalelse fra Shell.

Løst på rekordtid
Tilstede var også mannen som i mer enn to år og uten hell har prøvd å få shippingbransjen til å samles om konseptet, forskningssjef Arne Johan Ulven ved Haukeland Universitetssykeshus.

- Så kom Shell til oss, så åpner det seg den muligheten og i løpet av 45 dager så har vi det i boks, sier Ulven til DN.no.

Telemedisin er ikke noe nytt og har vært høyaktuelt så lenge det har vært sjøfarende til sjøs og blitt drevet virksomhet utenfor allfarvei. Problemstillingen aktualiseres imidlertid ytterligere av at oljevirksomhet drives i stadig mer isolerte strøk og under hardere forhold, som i Arktis.

Aldri sett en pasient
Ulven har i en mannsalder ytt telemedisinsk rådgivning til sjøfolk gjennom Radio Medico i Bergen, et kontaktpunkt med vakthavende leger som samarbeider tett med hovedredningssentralen, og bistår sjøfolk på norske skip offshore nær hvor som helst i verden. Statistikken viser at det er drøyt 3000 telefonsamtaler og cirka 1100 pasienttilfeller i løpet av et år. Foruten telefonisk kontakt per satellitt danner digitalbilder grunnlag for konsultasjonen.

- Jeg har jobbet i 28 år med pasienter jeg aldri har sett, sier Ulven.

Løsningen som nå har blitt installert ombord et offshorefartøy for Shell utenfor Grønland åpner imidlertid for at legene kan se pasienten i sanntid og ved hjelp av blant annet digital røntgen og ultralyd bistå skipslegen med rett diagnose, behandling og i ytterst konsekvens, evakuering.

Krevende offshore
Tilsvarende systemer er allerede på plass om bord Statoils plattformer i Nordsjøen, og det amerikanske oljeselskapet ConocoPhilips har også kommet langt på området, ifølge Ulven. Anleggene er imidlertid optisk koblet til land, og har derfor ikke de samme utfordringer som shippingbransjen står overfor, og som nå Shell i samarbeid med Viju har løst for sitt offshorefartøy.

- Utfordringen har vært å få industrien til å lage et totalprodukt, noe som faktisk virker. Det er ingen som kjøper et hjul der og en motor der når man skal kjøpe en bil. En skipsreder han kan ikke kjøpe et slikt system, han må kjøpe linje hos Telenor, satellitt-antenne et annet sted, så en svart boks som komprimerer data, og en annen svart boks i andre enden som åpner dette, og så videre. Det kommer aldri til å virke. Så kom Shell til oss, så åpner det seg den muligheten og i løpet av 45 dager så har vi det i boks, sier Ulven.

Ser ytterligere potensial
Ifølge Shell skal selskapet om kort tid arrangere en telemedisinsk workshop for bransjen. Håpet er at flere skal hive seg på. Ulven ser imidlertid potensial langt utover oljebransjen og hjertebarnet shipping.

- Det er ikke noe forskjell på medisinsk diagnose og teknisk diagnose, det heter bare reparasjon i stedet for behandling, diagnose i stedet for feil. Mye av det utstyret vi trenger er det samme, sier han.

- Men løses ikke problemene like greit i dag med digitale bilder som sendes?

- Man har ingen garanti for det. Er bildet skarpt nok, er man nært nok. Her har du en person du kan guide på stedet, jeg vil se her, jeg vil se der. Den dynamiske prosessen har du ikke, sier han.

Mangler betalende kunder
Hovedutfordringen er finansiering ettersom medisinsk bistand til sjøfarende er gratis.

- Offshore har blitt åtti prosent av kundegrunnlaget, og vi har svært mye mer belastning enn vi hadde før. Ingen av dem skal betale noe i henhold til internasjonale konvensjoner, men det går kanskje an å få noen av disse offshore-supportflåtene å få video inn og bidra litt også. Uten at de må betale, så kan de kanskje finne ut av det, for de tjener jo godt med penger, sier Ulven.

Må tilby best mulige løsning
Norske Shell mener de rett og slett ikke har noe valg om de skal innfri sine egne helsestandarder.

- Fremfor å lure på om vi skal gjøre det eller ikke, så gjør vi det bare. Og vi gjør alle de deler som vi med rimelighet kan si vil være den beste teknologien, så får vi lære derfra. Vi har ressursene til å gjøre det, men selskapets retningslinjer tilsier også at vi gjøre det, sier Alistair Fraser, konserndirektør for helse i Shell B.V, til DN.no.

Han anslår at investeringen knyttet til telemedisin-løsningen og tilhørende medisinsk utstyr ombord offshore-skipet utenfor Grønland til rundt 300.000 euro, rundt 2,2 millioner kroner.

Vil rulles ut
Shell har i motsetning til Statoil og ConocoPhilips, ennå ikke installert løsningene på sine plattformer. Dette kan imidlertid endre seg på kort tid, ifølge Shell-toppen. Han mener konkurrentene har hatt en mer forsiktig og lavprofilert tilnærming på sin telemedisinske satsning.

- Vi har tatt en svært høyprofilert, høyrisikoprosjekt, og vi vil lære derfra og deretter ta det til plattformene, sier Fraser.

Løsningen som ble presentert i Stavanger onsdag var basert på kjent teknologi og benyttet seg av toveis-kommuniserende flatskjermer.

En potensiell deltidsjobb
Det er imidlertid ikke lenge til at kommunikasjonen kan gå mellom to nettbrett, ifølge Shell-toppen.

Han la også spøkefull til at løsningen kunne passe ypperlig for en stor etterkrigsgenerasjon av leger (babyboomers), som heller ville sitte på Hawaii å behandle pasienter via nettet enn å legge inn 80-timers uker.

Les også: - Jeg aksepterer ikke et enten-eller (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.