Statoils Johan Castberg-prosjekt er blitt opp mot 30 milliarder kroner dyrere enn først antatt. Kostnadsøkningen betyr langt mer for lønnsomheten enn nye skatteregler, skriver Dagens Næringsliv.

I børsmeldingen fra Statoil torsdag oppga Statoil flere grunner til utsettelsen: Usikkerhet knyttet til ressursestimat og investeringsnivå, regjeringens forslag om å redusere friinntekten i petroleumsskatten og usikkerhet rundt lovede skattelettelser knyttet til landanlegg

Nå viser det seg at prosjektet er blitt langt dyrere enn først antatt.

Prosjektet har en foreløpig kostnad på 100 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.

For å oppnå balanse mellom inntekter og kostnader i prosjektet var utgangspunktet en oljepris på rundt 64 dollar per fat. Men det har økt til 74 dollar på grunn av økte kostnader og øker ytterligere til 81 dollar på grunn av skatteøkningen.

– Disse tallene er ikke fra oss, men noe vi har fått opplyst fra Statoil i en forhåndsbrief, sier ekspedisjonssjef Lars Erik Aamot i Olje- og energidepartementet (OED).

Økningen i balanseprisen på grunn av kostnadsøkninger er altså større enn økningen som skyldes skatteskjerpelsen.

Statoil vil ikke kommentere kostnadsøkningene.

– Vi gir ikke tall på det, men vi bekrefter at det er usikkerhet knyttet til ressursbasen og investeringsnivået, sier informasjonssjef Fredrik Norman i Statoil.

Les også: Helge Lund: - Vi driver ikke politikk, vi driver butikk (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.