Havyard Group i Fosnavåg skal bygge et forsyningsskip med hybrid batteridrift til det islandske rederiet Fafnir Offshore. Byggesum er i overkant av 350 millioner kroner. Havyard-gruppen har tidligere levert to ankerhåndteringsfartøy som det kalte dieselhybrid, der fartøyene kan operere på ren dieselelektrisk eller dieselmekanisk fremdrift eller en kombinasjon av begge.

– Men dette er den første hybridbåten vi skal bygge med batteridrift. Det som er spesielt med denne er at vi har et plattformforsyningsskip med et konvensjonelt dieselelektrisk fremdriftsanlegg, men som i tillegg er utrustet med batteri slik at en kan få bedre utnyttelse og en mer effektiv produksjon av strøm, sier kommunikasjons­direktør Gunnar Larsen i Havyard Group.

Som hybridbil

Larsen sier det er på samme måte som en hybridbil der forbrenningsmotoren går så optimalt som mulig og henter ut strøm av anlegget når det trengs.

SIGNERING. Salgsdirektør Tor Leif Mongstad i Havyard Group er fornøyd med å ha sikret nok en kontrakt med Fafnir Offshore.
SIGNERING. Salgsdirektør Tor Leif Mongstad i Havyard Group er fornøyd med å ha sikret nok en kontrakt med Fafnir Offshore.
– Når du har batteri, kan du enten produsere strøm til batteriet eller ta fra batteriet for å sørge for at dieselmotorene skal gå mest mulig optimalt, sier Larsen.

Den nye hybridbåten skal i gitte operasjoner bruke 30 til 40 prosent mindre drivstoff enn tradisjonelle supplybåter.

Forsyningsskipet til Fafnir Offshore blir designet av Havyard Design og Solutions i Fosnavåg og skal bygges ved Havyard Ship Technologys verft i Leirvik i Sogn. Skroget blir bygd i Tyrkia. Hybridsystemet er utviklet i samarbeid med Norwegian Electric Systems.

Havyard Group planlegger børsnotering innen utgangen av mai i år. I den forbindelse har hovedaksjonær Havila Holding åpnet for et nedsalg til 33 prosent, der tegningsperioden er blitt forlenget inntil videre. Det planlegges også en emisjon på 100 millioner kroner i forbindelse med børsnoteringen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.