- Castberg er viktig. Vi har under alle mulige forhold til hensikt å bygge ut Johan Castberg, sier Arne Sigve Nylund, Statoils konserndirektør for utvikling og produksjon i Norge til DN.

I dag ble det klart at Statoil og partnerne ENI og Petoro utsetter beslutningen om Castberg-utbyggingen igjen, denne gangen til sommeren 2015. Det står på løsningen for utbygging.

- Vi vil jobbe frem best mulig løsning, slik at vi utnytter ressursene best mulig og bruker fellesskapets penger på en best mulig måte, sier Statoil-direktøren.

Står på 10 milliarder

I fjor vår meldte Statoil at det skulle bygges landanlegg, noen måneder senere trakk de beslutningen midlertidig tilbake. Nylund anslår forskjellen på å bygge rørløsning til et landanlegg på Veidnes, og å laste oljen offshore til 10 milliarder kroner, og understreker at Johan Castberg-funnet alene ikke kan bære den ekstraregningen.

- Hvor mye distriktspolitikk ligger det i bygging av landanlegg?

- Det er ikke til å stikke under en stol at det er forventninger til et landanlegg. Jeg har respekt for at noen er skuffet når vi nå skyver på en konseptbeslutning. Men da er det viktig å si at forutsetningene har endret seg etter leteresultatene det siste året. De var skuffende, og vi må se på en løsning med en flytende produksjonsenhet i tillegg, sier Nylund.

Helt siden skatteregimet på norsk sokkel ble justert for halvannet år siden, har Statoil hevdet at de nye reglene endrer forutsetningen for Castberg-utbyggingen.

- En avklaring er viktig. Det er et element i en endelig vurdering av terminalløsning, men det er ikke avgjørende alene, sier han, og understreker at myndighetene holdes løpende orientert.

Inviterer andre selskaper

Samtidig inviterer Statoil alle andre oljeselskap med aktivitet i området rundt til å melde interesse for bruk av landanlegget slik at det kan realiseres en industriell løsning med en oljeterminal på Veidnes. Statoil sier det må skje i samspill med norske myndigheter.

- De er bedt om å melde seg innen en tidsfrist, og så får vi se om det er mulig å se på det ikke som et enkeltprosjekt, men som en større del av utbyggingen i Barentshavet, sier han.

Da vil i så fall landanlegget ta imot olje fra skip. det kan også være relevant å inkludere prosjekter lenger nord og øst i Barentshavet, blant annet området som kalles Hoop der Statoil har flere prosjekter.

Må tåle kulde, is og bølger

Statoil har ikke fått forhåndsgodkjennelse for eventuell lasting av olje offshore denne relativt landnære delen av Barentshavet. Regelverket gir heller ingen klare grenser for hvor det kan tillates og ikke.

- Regelverket er ikke bygget opp slik at det er forbud noe sted på sokkelen. Men det er mer et spørsmål om de løsningene man foreslår er egnet for bruk i området. Selskapene må dokumentere i Plan for utbygging og drift (PUD) at det er en forsvarlig løsning som er valgt, sier fagdirektør Finn Carlsen i Petroleumstilsynet

- Det er klart at jo lenger nord man kommer, jo mer må det verifiseres at løsningen tåler stedsspesifike forhold som temperatur, ising og bølger, sier han.

Carlsen understreker at det er en stadig teknologiutvikling for lasting, og at tilsynet har hatt særlig oppmerksomhet på dette etter lekkasjenefra en lastebøye på Statfjord i 2007.

Les også:
Ikke nok ressurser i Castberg
- Positivt at boligprisene holder seg på samme nivå  


 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.