Oljeselskapenes investeringsvegring har fått temperaturen i riggmarkedet til å falle markant. Nylig har Statoil sogar valgt å legge en kontraktert rigg i opplag for å slippe å bore flere dyre brønner.

Analysesjef Sven Ziegler i R. S. Platou mener det langt fra bare handler om høye riggrater og fallende oljepris. Han mener mye av elendigheten skyldes oljeselskapenes manglende gjennomføringsevne.

- Oljeselskapene må fikse sin businessmodell. De klarer ikke å levere sine utbyggingsprosjekter på tid og kost, sier han.

Dermed blir det mindre behov for rigger, både til produksjonsboring og ny oljeleting. I tillegg blir offshoreaktivitet mindre attraktivt relativt til onshoreaktivitet.

I de siste årene har mange oljeselskaper dreid interessen mot oljeskifer i USA, som ikke krever kompliserte megautbygginger.

Elendighet

DN snakker med Ziegler etter at han har holdt sitt innlegg på et større riggseminar i regi av Norsk petroleumsforening i Oslo.

Den ene foredragsholderen etter den andre beskriver elendigheten. Kontraktstidene for rigger blir stadig kortere. Det er knapt gjort slutninger for 2016. Samtidig er stadig flere nybygg på vei ut i markedet. Dermed er dagratene i nye kontrakter raskt på vei ned. Enkelte dyptvannsrigger er nå blitt sluttet for nedi 300.000 dollar til dagen. Da nærmer man seg driftskostnadene, det såkalte opex-nivået.

- Ratene kan falle til 200.000 dollar pr dag. Det er dette som er opex-nivået på norsk sokkel. Jeg tror derimot ikke det kommer til å falle så mye. Det vi har sett internasjonalt den seneste tiden, med slutninger rundt 350.000 dollar, er realistisk for norsk sokkel. Det kan også falle noe lavere enn dette, men ikke helt ned til 200.000 tror jeg, selv om det er smerteterskelen, sier Rystad-partner Lars Eirik Nicolaisen til TDN Finans på seminaret.

Usikker fremtid

Under foredraget velger Nicolaisen å være optimistisk på mellomlangsikt. Han tror for eksempel det vil være behov for hundre flere dyptvannsrigger i 2020 enn i dag dersom verden skal få all den oljen som trengs.

Ziegler vet ikke helt om han tør å tro det er behov for 100 flere flytere i 2020.

- Det er på sikt, gitt at alle disse ressursene kommer, sier Ziegler.
Han frykter at olje- og gassutvinning til havs kan tape i konkurransen dersom oljeselskapene ikke blir flinkere til å bygge ut ressursene.

Les også:

Tror Norge må gi oljeselskapene lavere skatt

Oljefondssjefen handler Norwegian-aksjer privat

- Nordmenns oljeinvesteringer kan gå tapt  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.