Det er flere faktorer som truer fremtidens oljepris. Den mest interessante er etterspørselen fra transportsektoren, mener oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea Markets.

Ifølge henne er det på høy tid at oljeselskapene tar innover seg at et grønt skifte er på vei - også i bilbransjen.

- Ofte har selskapene lagt inn en høyere karbonpris, men det at man får nye transportmidler som går på alternative energikilder kan påvirke etterspørselen veldig raskt, sier Saltvedt.

Advarer mot «smell»

I forrige uke kom nyheten om at Audi har produsert et nytt drivstoff bestående av CO2 og vann.

Dette er én av årsakene til at oljeanalytikeren nå mener flere bør kalkulere inn en slik form for etterspørselsrisiko.

- Dersom de ikke har gjort det, er de mye dårligere stilt og kan gå på en smell. Da er selskapets verdi mer utsatt enn om du ikke har tatt høyde for det. Det grønne skiftet er faktisk  på vei, det kan bety en helt annen konkurransesituasjon i markedet, sier Saltvedt.

Les også: CO2-pris? Hvilken?

Klimadirektør Hege Marie Norheim i Statoil.
Klimadirektør Hege Marie Norheim i Statoil. (Foto: Skjalg Bøhmer vold)

- Et sunnhetstegn

Det norske oljeselskapet Statoil er blant aktørene som har uttalt seg om fremtidens omlegging til et grønnere forbruk.

- Rundt ti prosent av utslippet per oljefat er knyttet til selve produksjonen, mens forbrukerne står for de resterende 90 prosentene når vi bruker det. Skal vi lykkes, er det forbruket som må endres. Det betyr lavere etterspørsel etter våre produkter, og det er der skiftet ligger, uttalte klimadirektør Hege Marie Norheim i Statoil under fjorårets Zero-konferanse.

Klimadirektøren, som selv kjører elbil, venter en enorm økning i etterspørselen etter el- og hybridbiler fremover. Likevel mener hun etterspørselen etter olje som drivstoff vil holde seg på samme nivå i 2030 som i dag - noe hun forklarer med kraftig global vekst i anskaffelsen av nybiler.

Oljeanalytiker Saltvedt kan ikke huske å ha sett andre oljeselskaper snakke såpass tydelig om skiftet i transportsektoren.

- Det er kult at de går i bresjen, det er et sunnhetstegn. Oljeselskapene har tidvis vært veldig beskyttende mot å ta innover seg dette, og det sier noe om hvordan de ser for seg etterspørselsveksten fremover, sier hun.

Les også: Det store transportslaget

Oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB.
Oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB. (Foto: Per Thrana)

- Ikke gjort på fem år

Også oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB Markets mener det er viktig at oljeselskapene tar det grønne skiftet innover seg, men han er usikker på hvor mye de kommer til å snakke om det.

Kjus tror både Kina og Europa er blant områdene som i størst grad vil ta i bruk ny teknologi som eksempelvis el- og hybridbiler. Verre er det med USA, frykter han.

- Amerikanerne kommer ikke til å skifte over - og de utgjør halvparten av verdens bensinetterpsørsel. Man kan ikke se seg blind på det som skjer i Europa, sier Kjus og viser til statistikk om at amerikanerne blant annet kjører mer bil og kjøper flere store biler så snart oljeprisene faller.

- Markedsandelen på lastebiler og SUV-er er oppe i 55 prosent av nybilsalget i USA, mens salget av hybridbiler faktisk faller. Det betyr at det grønne skiftet globalt sett vil ta noe tid, det er ikke gjort i en femårsvending, forklarer han.

Handler om image

Kjus mener det handler mye om image når store oljeselskaper snakker om omlegging til fornybar energi.

- Dette går nok mye på hvordan ledelsen i et selskap vil at markedet skal se på selskapet. Statoil har for eksempel en mye større nytte av å bli oppfattet som et selskap som tar det grønne skiftet på alvor enn det Exxon har etter min vurdering, sier han.

Dette begrunner han med at nordmenn er mer opptatt av miljøspørsmål enn amerikanere.

Oljeanalytikeren mener likevel Exxon og andre store internasjonale oljeselskaper må gjøre seg opp en formening om hvordan resten av verden vil forholde seg til klimaspørsmålet - og hvordan dette kan komme til å påvirke både olje- og gassetterspørselen fremover.

Men image eller ikke - oljeselskapene er likevel nødt til å forholde seg til at etterspørselsbildet etter olje vil komme til å endre seg, understreker Kjus.

- Det er der de må sette inn fokuset sitt. Dette er ikke noe som kommer til å forsvinne igjen, de er nødt til å tenke langsiktig.

 

Les også: - Forverringen i arbeidsmarkedet tiltar i styrke - utvilsomt

Full krise for flyselskapet - nå må alle superflyene selges

Frykt og avsky på beste vestkant(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.