– Jeg tror personbilmarkedet har gått over på fornybar energi innen tre generasjoner, sier oljeanalytiker Jarand Rystad i Rystad Energy.

Han anslår at én bilgenerasjon er på rundt 15 år.

Analytiker Jarand Rystad i Rystad Energi mener 45 år til med bensin og diesel er forenelig med å nå togradersmålet.
Analytiker Jarand Rystad i Rystad Energi mener 45 år til med bensin og diesel er forenelig med å nå togradersmålet. (Foto: Thomas Haugersveen)
– Med andre ord: Innen 45 år kjører vi alle elbil eller lignende, sier Rystad og sikter også til hydrogenbil eller biler som går på biodrivstoff.

Han er blant de mest anerkjente analytikere i oljeindustrien, og deltok onsdag i en paneldebatt på Nor Shipping-messen om det grønne skiftet. Etter at oljeprisen halverte seg ifjor høst, er overgangen fra fossilt drivstoff til fornybar energi blitt et mer aktuelt tema.

– Hvis det tar 45 år å skrote alle bensin- og dieselbiler, er vi ille ute, sier Bellona-gründer Frederic Hauge.
 

 

«Trøster seg selv»

Hauge har også deltatt på shippingmessen denne uken. Han tror oljebransjen er naiv hvis den forventer å selge fossilt drivstoff i Norge og de store forbrukermarkedene i 2060.

– Klimamessig bør vi klare overgangen til fornybar energi minst ti år fortere. Antagelig vil de færreste nye bilene gå på fossilt drivstoff om ti år. Jeg tror omdanningen går veldig raskt når volumet blir stort. Oljebransjen trøster seg selv ved å tro at det tar lengre tid, sier Hauge.

Leder Marius Holm i miljøorganisasjonen Zero mener det er mulig å få bort bensin- og dieselbiler fra veiene 10 til 20 år raskere enn Rystad anslår.

– Det er helt meningsløst å tro at det skal ta 45 år. I utviklingsland vokser bilparken raskt, og klimaet vil ikke tåle at disse bilene skal gå på fossilt drivstoff, sier Holm.

Mens Norge er selvforsynt med fornybar energi, skjer store deler av kraftproduksjonen globalt med fossil energi.

Zero viser til at veksten i produksjon av fornybar energi ifjor var stor nok til å gi strøm til 25 millioner personbiler.

– Utviklingen av ny batteriteknologi og andre drivstoffkilder går raskt. De første årene blir salget av elbiler subsidiert, men i løpet av få år er salget stort nok til at det går av seg selv, sier Holm.

Generalsekretær Christina Bu i Norges Elbilforening mener at ni av ti nye biler i 2020 vil være ladbare eller andre typer nullutslippsbiler.

– 45 år er ikke veldig ambisiøst. Det er mange sektorer hvor det ikke er så mye å hente på lavere utslipp lenger, så uten transportsektoren når vi ikke de nasjonale utslippsmålene, sier Bu.

Spår ny gullalder

Jarand Rystad viser til at innbyggerne i OECD-landene forbruker i snitt 6,5 liter olje hver om dagen, hvorav 1,5 liter går til personbil.

– Det er andelen til personbil som forsvinner først i overgangen til et fornybarsamfunn, sier han.

– Er 45 år en rask utvikling?

– Jeg vil si at det er så raskt som mulig – og nok til å nå togradersmålet, sier han, og fortsetter:

– Riktignok vil vi i mellomtiden streve skikkelig hardt med å få levert nok olje. Vi er nødt til å finne og utvikle mye mer olje enn vi i dag har grep om.

Analytikeren tror dagens fallende aktivitet, som følge av oljeprisnedgang, vil bety et tilbudsunderskudd i 2020.

– Dette betyr en gradvis oppgang i oljeprisen, sier han.

Dermed er han overbevist om at det vil komme en ny gullalder for oljeselskapene.

«Lurer seg selv»

På onsdagens debatt deltok blant andre generalsekretær Nina Jensen i WWF.

– Oljeselskapene lurer seg selv dersom de ikke innser at vi er på vei mot et fornybart samfunn, sa Jensen.

Rystad tror ikke nødvendigvis dette er et reelt problem.

– Jeg tror de har et realistisk forhold til dette, sier han.

Det samme understreker Norsk Olje og Gass-direktør Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

– Oljeselskapene ser en positiv vekst i fornybar energi, men at dette fremdeles utgjør en veldig liten andel av den samlede energitilgangen. Slik vil det være i mange år fremover, sier Schjøtt-Pedersen.

 

Les også:  Audi har produsert nytt drivstoff av luft og vann

 

Slik får du kjørt elbil i kollektivfeltet etter 1. juni


  Foreslår momsfritak på el-sykler

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.