Elbilprodusenten Tesla har sprengt poengskalaen og vunnet tittelen som beste bil to år på rad, mens It-giganten Apple planlegger lansering av sin første bil og har varslet «massive endringer» i bilbransjen.

- Det er et markant skifte, tror råvaresjef Bjarne Schieldrop i SEB om elbilutbredelsen. Han har merket seg at noe er i ferd med å skje blant kundene i oljemarkedet.

- Jeg har ofte snakket om elbiler til kunder i Norden og Nord-Tyskland, og alle har syntes at dette er helt «kokos». Det interessante er at de de siste par månedene har villet snakke om det. Plutselig er man ikke idiot fordi man snakker om elbiler, sier Schieldrop til DN.

Ser el-fremtid

Kundene spør om verden står foran en stor revolusjon på konsumsiden i transport, og hva Schieldrop tror «dette» er.

- De sier selv at de er overbeviste om at fremtiden er elektrifisering av transport. Det er dramatisk for oljen på sikt, mener råvaresejefen.

- Hva slags konsekvenser kan dette få for oljemarkedet?

- Vi vet ikke hvor fort ting blir implementert. Kanskje går det ikke slik man hadde tenkt. Men vi ser at det er i ferd med å skje, og det ser ut som det kommer til å skje «big time», sier Schieldrop som selv har utviklet en forkjærlighet for elbiler.

Han begrunner dette med flere faktorer:

  • Politikere er opptatt av lavere utslipp og renere luft
  • Elbilen er billigere i drift og stadig rimeligere å anskaffe
  • Flere produserer el- og hybridbiler - og kjørerekkevidden øker

Elbilen Nissan Leaf parkert ved ladestasjon i Oslo.
Elbilen Nissan Leaf parkert ved ladestasjon i Oslo. (Foto: Fredrik Bjerknes)

Mister posisjonen

I dag brukes rundt 60 prosent av oljen i verden til transport. Sammenlignet med andre energikilder, er olje en dyr råvare. Dersom forbrukerne kan velge å kjøre biler som er billigere i drift enn tradisjonelle diesel- og bensinbiler, så vil de gjøre det, tror Schieldrop.

Han mener oljens unike posisjon innen transport nå står i fare for å forsvinne.

- Vi står ikke i fare for å slutte å bruke olje i transport, men den vil ikke lenger være unik. Da vil den heller ikke ha en unik pris.

Forurensning

El-revolusjonen vil få politisk støtte i lokalmiljøer langt utenfor Norges landegrenser av politikere som er tvunget til å adressere problemer med forurensning, tror Schieldrop.

Han tegner et bilde av forretningsfolk som ikke lenger har lyst til å reise til Beijing i Kina med familien fordi luftkvaliteten er så dårlig.

- Folk må jo leve innendørs, legger Schieldrop til.

Også i Paris er luftkvaliteten i byen så dårlig at politikerne nå er bekymret for turismen.

- Klart politikerne da går for elektrifisering og lavutslipp, sier Schieldrop, som betegner utslippsproblematikken som «politisk dynamitt».

Attraktiv

I Norge har elbil-salget i stor grad blitt trigget av økonomiske fordeler og lokkemidler. Schieldrop tror likevel biler på strøm vil være attraktive nok i seg selv til å ta opp kampen mot diesel- og bensinbiler.

- Elbilen bråker ikke, akselererer bra, er helt ren og billig å kjøre. Det eneste du trenger er litt bedre rekkevidde og litt bedre pris, så er de fullt konkurransedyktige, sier han.

Ting tyder på at sistnevnte er i ferd med å realiseres.

- Batteriprisen på elbiler faller som en stein. Plutselig er man nede på nivåer hvor elbil er relativt konkurransedyktige, rent prismessig og uten subsidier, legger han til.

Oljeanalytiker Torbjørn Kjus (tv) i DNB Markets.
Oljeanalytiker Torbjørn Kjus (tv) i DNB Markets. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Holder seg til bensin

Oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB Markets mener imidlertid kundene i oljesektoren har vært opptatt av elbil i flere år allerede. Han ser ikke for seg en elbil-revolusjon med det første  - men mener det kan skje på lengre sikt.

- Transportsektoren er nestemann ut for en mulig substitusjon. Andre deler av oljebransjen, som industriproduksjon og oppvarming, har allerede tapt store markedsandeler, forklarer Kjus til DN og fortsetter:

- Det kommer til å bli merkbart inn i 2020 og 2030, men i et femårspersepktiv tror jeg ikke det vil rekke å skje så veldig mye.

Dette begrunner han med at amerikanerne enn så lenge holder seg til tradisjonelle biler. For selv om oljeanalytikeren tror elbilen kan bli populær i både Kina og Europa, er det USA som er klart størst på markedet:

- Europa og Kina sammenlagt utgjør halvparten av bensinmarkedet i USA, forklarer han og utdyper:

- Elbilsalget har faktisk falt i USA. Det er fordi oljeprisen har falt så mye.

Foreløpig tror han de største innovasjonene vil skje i næringslivet.

- Det nye nå er at gruveselskapet Rio Tinto har innført førerløse «trucks» i gruvedriften sin. Her får de antagelig kuttet kostnadene sine betydelig, tror Kjus.

 

Les også: - Om man tenker på konkurs i mer overført betydning, er det fare for det

Har ståltro på Norwegian - og denne uken ventes nye knalltall

Konkursprising i Farstad Shipping

 

Se også:

Klimagassutslippene i Oslo skal ned med 95 prosent:

Klimagassutslippene i Oslo skal ned med 95 prosent
Klimagassutslippene i Oslo skal ned med 95 prosent innen 2030, lover Oslos nye byregjering. Billige elsykler, bilfrie gater og flere grønne lunger er blant tiltakene.
03:30
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.