Helikoptertypen som styrtet utenfor Bergen fredag har ifølge hovedverneombud ved Gullfaks A, Hans Fjære Øvrum, lenge vært et veldig upopulært helikopter blant ansatte i Nordsjøen.

– Blant annet fordi man fortsatt har 1997-ulykken friskt i minnet og flere hendelser på britisk sokkel, sier han til NRK.

Et Super Puma fra Helikopter Service med tolv mann om bord styrtet i 1997 på vei fra Brønnøysund til Norne-skipet.

Helikopteret som styrtet fredag, var på vei fra Gullfaks B som drives av Statoil. Ifølge flightradar24.com stupte helikopteret 640 meter de siste ti sekundene før det traff bakken.

– Dette er en hendelse som påvirker ansatte på sokkelen sterkt, folk føler veldig på dette. Vi flyr helikoptre alle sammen og man kan til en viss grad identifisere seg med dette og kjenne på det, sier Fjære Øvrum.

Glad det er satt på bakken

– Sikkerhet på sokkelen er førsteprioritet. Dette er ikke bare en helikopterulykke, men en ulykke som rammer en hel næring hardt, sier han.

Fjære Øvrum har selv vært passasjer mange ganger i Super Puma-helikopteret, og er glad det nå er satt på bakken – uansett årsak til havariet.

– Man kommer aldri til å fjerne usikkerheten til denne helikoptertypen igjen. Det er et gammeldags helikopter og det er et trangt og ukomfortabelt. Man sitter som sild i tønne i disse helikoptrene, sier han.

Bekymringsmeldinger

Leder i SAFE, Hilde Marit Rysst, sier fagforeningen lenge har fryktet en helikopterulykke. Hun sier de har fått flere meldinger fra personell om endringer i sikkerheten.

– Vi har fått bekymringsmeldinger om endringer i vedlikehold og sikkerhet fra personell over lengre tid. Vi forventer en full gjennomgang av det som har skjedd, og det regner jeg med at Statoil vil gjennomføre på en seriøs måte, sier Rysst til Klassekampen.

Samtidig som hun uttrykker medfølelse med de pårørende, understreker hun at det er viktig å finne ut hva som har skjedd.

Fem ulykker på fire år

Ifølge Teknisk Ukeblad har Super Puma-helikoptre vært involvert i fem ulykker på britisk sektor i perioden 2009-2013. Den alvorligste skjedde med en tidligere versjon av det som styrtet fredag. 16 personer omkom da helikopteret styrtet utenfor Peterhead i Skottland.

Ifølge havarirapporten fra den gang gikk det kun 20 sekunder fra flygerne ble varslet om oljetrykkfall i hovedgirkassa til hovedrotoren løsnet og kappet halebommen av skroget.

Helikoptertypen ble satt på bakken i ni måneder i 2013, og en rekke forbedringer ble gjort. Nå har helikoptertypen fått flyforbud igjen i Norge og Storbritannia etter ulykken fredag, som kostet 13 mennesker livet.

Produsenten Airbus Helicopters stiller seg bak det midlertidige forbudet mot kommersielle flygninger med helikoptertypen, inntil man vet mer om årsaken til den tragiske styrten i Norge. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les mer om helikopter-ulykken:

SAFE har lenge fryktet en helikopterulykke

De omkomne oljearbeiderne jobbet i seks ulike selskaper

Politiet bekrefter teknisk teori

Se DNTV:

Årets mest eksklusive cabriolet
I Mercedes-AMG S 63 cabriolet får du en voldsom motor med voldsom lyd til en voldsom pris.
02:04
Publisert: