Helikopteret returnerte så sent som tirsdag denne uken, skriver avisen.

– Piloten fikk en indikasjonslampe, altså en varsellampe, og returnerte da til Flesland, slik han skulle. På Flesland ble helikopteret sjekket i henhold til prosedyren, og det ble skiftet en komponent, sier pressekontakt Klaus Sonberg ved CHC Helikopter Service AS.

Ifølge VG snudde helikopteret bare 16 minutter etter at det hadde tatt av fra Flesland. Det snudde over Sotra og returnerte til lufthavnen, noe som bekreftes av data fra nettstedet Flightradar24.

Helikopteret sto deretter på bakken resten av dagen. Onsdag fløy det to korte rundturer på 13 og 16 minutter.

– Onsdag ble det kjørt en testtur, men da fikk man det samme feilvarselet, og det ble skiftet enda en komponent. På neste testtur gikk alt som det skulle. På torsdag ble det gjennomført seks kommersielle flights uten problemer, sier Sonberg til VG.

Dermed skjedde den katastrofale ulykken fredag på den sjuende turen etter onsdagens reparasjon. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les mer om helikopter-ulykken på DN.no:

CHC mistet milliardkontrakt i februar

Tre Super Puma-flygninger lørdag

Slik skal de løse helikoptermysteriet

Se DNTV:

– Vi må leve i et minnesmerke
Maria Holtane-Berge er en av de nærmeste naboene til det planlagte Utøya-minnesmerke på Sørbråten. Hun og familien fortviler etter at regjeringen har bestemt at minnestedet skal plasseres her til tross for store protester fra naboer.
04:37
Publisert: