Maersk ansattes forening (MAF), som er en forening i Industri Energi, skriver på sine nettsider onsdag at det ser ut som de "mister" ytterligere 130-140 i Maersk Drilling Norge.

Hovedårsakene er at Mærsk Gallant avslutter sin kontrakt i løpet av høsten og Mærsk Inspirer avslutter sin kontrakt med Statoil ved årsskiftet.

Administrerende direktør Jakob Korsgaard i Maersk Drilling Norgebekrefter dette overfor Sysla.

– Det er en direkte konsekvens av den fallendeaktiviteten vi opplever på norsk sokkel, sier han til digitalavisa.

"MAF har i de siste ukene sittet i drøftelser med Maersk Drilling Norge AS. Det er sterkt beklagelig at vi nå må gå nok en runde med oppsigelser i selskapet", heter det i meldingen.

Maersk Norge har tidligere sagt opp 220 ansatte siden høsten 2015.

To nedbemanningsrunder

Man har valgt å se hele situasjonen under ett, men fordelt på to runder med nedbemanninger.

Den første nedbemanning vil skje i forbindelse med at kontrakten på Mærsk Gallant avsluttes i høst. Her tas det høyde for de første overføringer til ny rigg som skal komme ved årsskiftet. Dette betyr at noen stillinger ikke blir berørt i den første runde av nedbemanninger.

Den andre nedbemanning vil gjennomføres i forbindelse med at Mærsk Inspirer avsluttes. Resterende ansatte bli overført til den nye riggen, XLE4.

Venter på ny rigg

Maersk venter på en ny rigg, XLE4, som skal ankomme Norge i februar 2017.

"Det planlegges at de første posisjoner til XLE4 overføres fra oktober, med en gradvis oppbemanning frem mot ankomst Norge i februar 2017, hvor resterende crew tiltrer", skriver MAF på nettsidene sine.

 

Følg markedene på DN Investor

Les også:

Asia i dag: Moody’s: Økt risiko for systemkrise

Nordmenn lar sparepengene forsvinne i banken dnPlus  (+)

Utleiemegleren: - Forventer økt press nå

Her går Norges flinkeste studenter

Det er deilig å være pensjonist i Norge  

Anbefalt av DNtv:

Fra 0 til 100 på tre sekunder
Når den raskeste i norsk luftrom skal kåres, flyr basehopperne en kilometer ut fra veggen. Hastigheten kan passere 220 kilometer i timen.
03:06
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

​Offshore-lønninger og Statoil-kritikk, bank-konkurranse og renten:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen til morgenkaffen eller bussturen. Alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.