En tre år lang gransking ligger bak rapporten miljøvern- og økonomigruppa Public Eye la fram torsdag. Gruppa beskylder ikke noen av partene for å bryte lover, men retter skarp kritikk mot strategien som er valgt for å tjene mest mulig penger.
Salget av drivstoff av såkalt «Afrika-kvalitet» har store helse- og miljøkonsekvenser i flere land sør for Sahara, heter det i den 160 sider lange rapporten. Den tar utgangspunkt i undersøkelser gjort i åtte land, der tester av drivstoffet som selges, viser høyt innhold av svovel og andre skadelige stoffer som blant annet fører til luftforurensing.
Slikt drivstoff ville ikke vært lovlig å selge i Europa, der grensen for svovelinnhold er satt til 10 milliondeler.
De aktuelle selskapene tilbakeviser Public Eyes' funn og sier de afrikanske landene selv er ansvarlige for sitt drivstoffregelverk.
Organisasjonen har testet drivstoff i Angola, Benin, Kongo-Brazzaville, Ghana, Elfenbenskysten, Mali, Senegal og Zambia.
Følg markedene med DN Investor
Hør DNs podcast «Finansredaksjonen» om septemberskrekken: Sjefstrateg Peter Hermanrud i Swedbank forklarer hvorfor aksjemarkedet gjør det så dårlig i september.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.