Pil og Bue-funnet i Norskehavet ble aldri giganten selskapene håpet på, men utbyggingen er likevel blant et knippe halvstore prosjekter under oppseiling på norsk sokkel. Fredag ble det klart at eierne hverken satser på gjenbruk av Varg-produksjonsskipet eller tilkobling til Shells Draugen-felt 65 kilometer unna. I stedet velger operatør VNG og medeierne å knytte Pil og Bue til Statoils Njord-plattform 30 kilometer unna.

Start i 2021

– Nå har man jobbet ganske iherdig og fremoverlent siden forrige milepæl ifjor høst med de tre alternativene. Når vi summerer opp og tar hensyn både til kostnader, dreneringsstrategi, hms og så videre, kommer Njord ut som det beste alternativet, sier VNG norgessjef Atle Sonesen.

VNG har allerede indikert i konsekvensutredningsprogrammet at satellittutbyggingen vil koste rundt ti milliarder kroner.

Reservene i feltet ble tidligere anslått å være mellom 80 og 180 millioner fat, delvis avhengig av utbyggingsløsning.

Sonesen har ikke lyst til å være mer presis ennå. Heller ikke planlagt dagproduksjon vil han oppgi.

Noe av grunnen til at Njord-plattformen egner seg, er at plattformen allerede er inne på Stord-verftet og trolig vil bli bygget om uansett. Det passer bra med tanke på å få på plass prosessutstyr og oppkobling Pil og Bue trenger. VNG ser for seg at Njord-plattformen er på plass på feltet igjen i 2020, og at selskapet kan koble seg på året etterpå. VNG har fra før eierinteresser både i Njord- og Hyme-feltene, og mener Pil- og Bue-oppkobling er en god områdeløsning som kan sikre Njord-installasjonen 20 nye leveår.

Shells Draugen-plattform kan derimot bli stengt tidligere enn de fleste trodde for et par år siden. Lav oljepris og små volumer gir laber lønnsomhet i halen. Det beklager Sonesen, som også er inne i Draugenfeltet.

Njord-plattformen er en halvt nedsenkbar riggkonstruksjon som nylig ble slept inn Stord-verftet. Foto:
Njord-plattformen er en halvt nedsenkbar riggkonstruksjon som nylig ble slept inn Stord-verftet. Foto: (Foto: Tomas Larsen)
– Som Draugen-eier er vi også interessert i å gjøre Draugen så god som mulig. Dette var en av mulighetene Draugen hadde for å kunne forlenge levetiden, men nå ble det ikke slik.

Gleder seg

Statoil-talsmann Morten Eek gleder seg over at reservegrunnlaget for Njord-plattformen styrkes. Plattformen inspiseres nå på Stord-verftet med tanke på en større renovering etter at det ble avdekket svakheter i konstruksjonen offshore for et par år siden.

– Planen er å forsterke skroget på Njord. Det kan forlenge levetiden betydelig. Vi planlegger å føre på to ekstra pongtonger, slik at vi får et ringpotongsystem, Så vil det bli oppdriftstanker på sidene. Vi bygger egentlig Njord om fra å være en produksjonsplattform til å bli en kombinert produksjons- og boreplattform, sier Eek.

Kostnadene for ombyggingen er ikke klar, men Kværner Stord er i første omgang forespeilet en kontrakt på 350 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.