Analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities er ikke overrasket over SAS nedjustering i forventet årsresultat. Han mener selskapet bevisst har prioritert deltakelse i en knallhard priskonkurranse for å sikre seg flere kunder - noe som har gått på bekostning av lønnsomheten.

- SAS hadde i utgangspunktet guidet for et positivt årsresultat, som nå er nedjustert med en over en milliard kroner. Isolert er dette selvfølgelig veldig negativt for selskapet, særlig tatt i betraktning at selskapet lykkes heller dårlig med å øke sin markedsandel, sier han til DN.

Sivertsen tror flyselskapet kan ha brukt pengene de sikret seg etter refinansieringen på feil måte.

- Vi kan stille spørsmålstegn ved bruk av midlene fra refinansieringen - som egentlig skulle brukes til tilbakebetaling av lån og nye fly, men som det nå ser ut til at kan ha blitt brukt til å dumpe billettpriser i et forsøk på å ta markedsandeler, forklarer han.

Høye kostnader

Der andre flyselskaper tilpasser billettprisene etter driftskostnadene, forsøker SAS å konkurrere på pris med høye kostnader, mener analytikeren.

Dette resulterer naturlig nok i svak lønnsomhet.

FORTSETTER PRISFEST. CFO Göran Jansson i SAS avviser påstand om feil pengebruk i flyselskapet. Her under andrekvartalspresentasjonen på Arlanda i Sverige i 2012.
FORTSETTER PRISFEST. CFO Göran Jansson i SAS avviser påstand om feil pengebruk i flyselskapet. Her under andrekvartalspresentasjonen på Arlanda i Sverige i 2012. (Foto: Thomas T. Kleiven)

Etter Sivertsens syn er dette en strategi som historisk har resultert i gjentatte behov for tilførsel av ny kapital.

- Det er mye mer press på prisene enn vi tidligere har trodd. SAS har kjørt aggressivt og konkurrert ekstremt hardt på priskampanjer den siste tiden. Men dette kan ikke vare. SAS har ganske dårlig balanse og skulle nok heller brukt pengene til å betale tilbake lån, samt kjøpe flere fly. Dette går på bekostning av et positivt resultat – dersom situasjonen ikke snur, sier Sivertsen.

Han mener det er mer press på prisene enn tidligere antatt, noe som kan tilskrives sterk vekst av ny kapasitet og svak etterspørsel gjennom vintersesongen.

- SAS har bidratt til at markedet har vært svakt med kapasitetsvekst og lavpriskampanjer. Men denne situasjonen kan ikke vare veldig lenge. Balansen til SAS er fortsatt relativt svak og selskapets forpliktelser fremover er høye. Priskonkurranse går helt klart på bekostning av resultat og dersom situasjonen ikke snur vil det ikke ta mange år behovet for ny kapital dukker opp igjen, sier Sivertsen.

Tar andeler

Markedet i Norden har økt med totalt fem prosent, mens SAS kun har hatt en økning i kundemassen på litt over én prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

Det er ifølge Sivertsen flere flyselskaper som spiser av SAS` markedsandeler.

- KLM har vært aggressive og økt ganske mye. Lufthansa er klart tilstede sammen med Air France og German Wings. Men det er fremdeles Norwegian som er det nest største selskapet, etter SAS. De vokser mest med 23 prosent.

Øker ikke prisen

Finansdirektør Göran Jansson i SAS er uenig i påstanden om at selskapet har prioritert feil. Han forsikrer overfor DN at han tvert i mot ikke har noen planer om å øke prisen på flybillettene.

Han mener SAS nå opplever bedre tider.

- Vi ser at passasjerene kommer, og har ingen planer om å øke billettprisen. Aldri før har vi sett høyere kabinfaktor eller hatt så fulle fly i april måned som i år. Det er klart at om du ser på sommer- og vintersesongene i flybransjen, vil du oppleve store forskjeller. Markedet får mye kapasitet på vinteren, og det er tallene for dette vi nå har sett, forklarer direktøren.

Fortsatt kostnadskutt

Men vil flyselskapet ha økonomi til å la billettprisene ligge på et lavt nivå? Jansson er av den oppfatning, og klar på at kostnadskuttene i flyselskapet ennå ikke er over.

-  Billettprisene er høyere her i Norden enn andre steder i Europa. Vi kommer ikke til å øke selve prisen, men jobber hardt for å kutte kostnadene. Vi skal spare 1,2 milliarder i løpet av året.

- Betyr det flere avgifter å betale for flypassasjerene?

- Vi tjener penger på tilleggstjenester som bonuspoeng, men vil tjene mer på å senke kostnadene, gjentar Jansson, og legger til at det nå er igangsatt et såkalt«lynarbeid i konsernet» for å få til dette.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.