Norwegian endte opp med et driftsresultat på minus 85 millioner kroner andre kvartal 2014, godt under det ventede resultatet på 103 millioner kroner. Resultat før skatt endte på minus 137 millioner kroner, mot ventede 81 millioner kroner.

- Vi hadde store ekstraordinære utgifter i dette kvartalet. Både innleie av fly og Parats «enmannsstreik» påvirker dessverre resultatet i alt for stor grad. Videre er det fortsatt meget hard konkurranse, særlig i Skandinavia, sier administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos, i en pressemelding torsdag.

«Kvartalstallene preges av kraftig vekst og rekordhøy fyllingsgrad, men også av betydelige ekstraordinære kostnader, svak norsk krone og høyere oljepris. Parat-streiken tidligere i år kostet Norwegian over 100 millioner kroner i inntektstap», skriver Norwegian i meldingen.

EBITDA-resultatet kom på 94 millioner kroner, mot ventede 275 millioner kroner.

Det opplyses i kvartalsrapporten torsdag.

Omsetningen for flyselskapet var lavere enn ventet. Norwegian omsatte for 5.043 millioner, mot ventede 5.071 millioner. Det tilsvarer en økning på 26 prosent fra tilsvarende kvartal året før.

Selskapet ser en ASK-vekst på 35 prosent i 2014. ASK står for «available seat kilometers», eller tilgjengelige setekilometer, og måler tilgjengelig passasjerkapasitet.

Norwegian Air Shuttle har nå mål om enhetskostnad (CASK) i området 0,40-0,41 kroner i 2014, mot tidligere i området 0,40 kroner.

Målet er gitt en drivstoffpris på 950 dollar pr tonn og dollarkurs på 6,00 kroner, eksklusive hedged volumer og med dagens planlagte ruter.

Norwegian legger frem en nettogevinst på 128 millioner kroner.

Varslet svakt kvartal

Swedbank varslet et svakt andre kvartal fra Norwegian, som følge av betydelig yieldpress og kostnader relatert til leasing av langdistansefly.

Men ser man bort fra dette, synes Swedbank-analytikerne at Norwegian har gjort det driftsmessig glimrende i andre kvartal: Kabinfaktoren er nemlig opp fra 76,9 prosent i andre kvartal 2013, til 79,8 prosent i andre kvartal i år.

«Enhetskostnadene er imidlertid ned, og dette motvirker det veldige yieldpresset», skriver Swedbank.

 

- Ikke levedyktig situasjon på lengre sikt

Swedbank skriver at selv om yieldpresset er intenst i Europa for øyeblikket, er billettprisene til enkelte destinasjoner så lave at det ikke er en levedyktig situasjon på lengre sikt. Mange flyselskaper vil gå på tap i 2014, og dette er en situasjon som ikke kan vare veldig lenge.

«I Skandinavia er konkurransen særlig sterk, men vi tror dette vil endres til det bedre for begge de store aktørene. Gitt Norwegian attraktive kostnadsbase og stadig økende nettverk, mener vi at langtidsutsikten er veldig bra», heter det videre.

Carnegie mener også Norwegian er et klart kjøp, men fremholder likevel at helårsestimatene vil reduseres noe som følge av de seneste trafikktallene.

Denne uken ble Norwegian kåret til Europas beste lavprisflyselskap: Vant prestisjefull kåring igjen

Norwegian