Analytikerne venter nå et betydelig lavere resultat per aksje for Norwegian Air Shuttle for helåret 2014, i forhold til før den seneste kvartalsrapporten. Konsensusen er nærmest halvert, fra 8,66 kroner per aksje til 4,35 kroner per aksje, melder TDN Finans, som har hentet inn estimater fra ti analytikere.

Analytikerne venter nå et driftsresultat på 54 millioner kroner, mot tidligere 551 millioner, og et negativt resultat før skatt på 43 millioner, mot tidligere positive 432 millioner.

Kuttet er en refleksjon av selskapets dårlige inntjening, som ifølge Danske Bank-analytiker Martin Stenshall skyldes tøft konkurransemiljø for Norwegian.

– Aksjen dundrer ned i dag også, sier Stenshall til DN fredag.

Nedsiderisiko

Stenshall har selg-anbefaling på aksjen, og et kursmål på 120 kroner. Det siste året har aksjen falt med 29 prosent. Fredag var aksjen ned tre prosent, og ble kjøpt for 182 kroner. Stenshall har et kursmål på 120 kroner på aksjen.

– Markedet har ventet en bedre kostnadsutvikling. Siden Norwegian vokser, har man ventet seg stordriftsfordeler, men man har nok vært for optimistiske der. Hvis man legger det sammen med yield, som har hatt en begredelig utvikling de siste månedene, vil det slå negativt ut, sier Stenshall. «Yield» er et uttrykk på selskapets passasjerinntjening.

Han trekker frem leie av fly og kostnader til «enmannsstreiken» i Parat som alene kostet 100 millioner kroner som kostnadsdrivere i selskapet. I tillegg sliter Norwegian med en svak krone, fordi store deler av selskapets kostnader er i dollar og euro.

– Det er fortsatt nedsiderisiko, både for i år og neste år, sier Stenshall som venter tøff konkurranse for Norwegian i Norden i tiden fremover.

«SAS beste konkurrent»

Norwegian endte opp med et driftsresultat på minus 85 millioner kroner andre kvartal 2014, godt under det ventede resultatet på 103 millioner kroner. Resultat før skatt endte på minus 137 millioner kroner, mot ventede 81 millioner kroner. Justert driftsresultat var ventet inn på 275 millioner kroner, men kom inn på langt lavere 94 millioner kroner. Norwegian hadde et underskudd på nær en halv milliard kroner i første halvår og skyldte blant annet på overkapasitet. Flyeier Per Braathen kommenterte konkurransen mellom Norwegian og SAS tidligere i uken.

– SAS og Norwegian øker kapasiteten og pøser på med billige flybilletter. Norwegian gjør mye riktig, men lønnsomheten er svak. Jeg kan ikke skjønne at de ikke vurderer å begynne å tjene penger og at de kan la SAS være litt i fred. SAS er jo den beste konkurrenten de kan ha, sa Braathen til DN onsdag.

Tøft for Lufthansa

Lufthansa, Europas største flyselskap målt i omsetning, la frem kvartalstall denne uken.

Med et driftsresultat på 359 millioner euro mot ventede 416 millioner euro, var Lufthansa langt unna analytikernes forventninger. Selskapet forklarer resultatet med streik og lavere billettpriser på ruter til Nord-Amerika, Asia og europeiske ruter.

– Vi er ikke fornøyd med andre kvartal, og har mye å ta igjen i løpet av sommeren, sa finansdirektør Simone Menne på selskapets kvartalspresentasjon ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Selskapet annonserte samtidig planer for lavprisruter for å nå flere kunder.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.