Mandag ble det klart at det danske telekomselskapet TDC sluker bredbånds- og kabelselskapet Get for 13,8 milliarder kroner.

Toppsjef Gunnar Evensen er fornøyd med at man landet på en industriell løsning fremfor en børsnotering. Avtalen vil ikke ha «noen umiddelbar påvirkning» på selskapets 500.000 kunder i Norge, bedyrer han.

- Vi er blitt bedt om å kjøre videre langs de sporene som vi har gjort de siste årene, sier Evensen til Dagens Næringsliv.

- En veldig spennende tanke

De nye eierne ser imidlertid noen nye muligheter. Telias varslede oppkjøp av Tele 2 vil i prinsippet dele det norske mobilmarkedet i to, med Telenor på den andre siden. Det har fått Get-sjefen til å finne frem gamle planer fra skuffen.

- Vi tenker jo at det skaper en del muligheter som vi har lyst å utforske, sier Evensen.

Han viser til at TDC er svært bra på mobil i Norden, og selskapet er på mobil i det norske bedriftsmarkedet. I tillegg drives utviklingen mer og mer mot mobil data, påpeker toppsjefen.

- Det passer veldig god med det Get driver med, med høyhastighets data for våre forbrukere. Så vi synes at det er en veldig spennende tanke, som også kan være et av de områdene som vil kunne skape noe effekt på det vi kaller inntektssynergier, sier han.

- Tikker i vår retning

Telias oppkjøp av Tele 2 skal fortsatt behandles av Konkurransetilsynet, som trolig vil være forsiktig med å dele det norske mobilmarkedet mellom to aktører.

Dermed kan Telia bli påpålagt å bli en "grossist" og selge mobilkapasitet til andre. Det er likevel få om noen som har lyktes med å tjene penger på dette i det norske markedet. Evensen blåser imidlertid av dette.

- Jeg har vel ikke noen historikk for å lansere ting jeg ikke tjener penger på. Så sånn sett tror jeg det vil være det viktigste kriteriet for meg, sier han.

Etterlyser regulering

Get-sjefen utdyper at lønnsomhetsvurdering balanseres med å gi kunden et komplett tilbud. Inntil nå har det blitt med vurderingen, erkjenner han.

-  Nå har vi gjort en seriøs vurdering av det igjen, og for meg ser det ut til at markedet tikker i vår retning. Men det er viktig det som nå skjer med TeliaSonera og oppkjøpet av Tele 2, og at det blir gitt noen innrømmelser der fra myndighetenes side som gjør at det blir mulig å tjene penger på å være en virtuell mobiloperatør i det norske markedet. Der er det fortsatt jobb å gjøre, sier Evensen.

-  Det vil være positivt for alle om det gis mulighet til å tjene penger på å være mobiloperatør selv om man ikke heter TeliaSonera eller Telenor, sier han.

I tillegg til at TeliaSonera bør pålegges å være en grossist, bør også mobildata-trafikken reguleres sterkere, mener Get-sjefen.

- I dag regulerer man voice og sms, men ikke data. For meg vil det være naturlig at det kommer en regulering av det, i og med at maktkonsentrasjonen nå er så sterk, sier Evensen.

Synergier

Ved sammenslåing vil Gets rundt 500.000 privatkunder slås sammen med TDCs omlag 1,2 millioner kunder gjennom satsningen YouSee.

Selskapene mener det vil oppstå synergier både på kommersielt og teknisk, og Evensen venter synergieffektene "nokså umiddelbart".

- De kommer ved at vi ser på det totale fibernettet i Norge, både på lange strekk og korte strekk. Vi vil rekke ut til langt flere kunder med en slik infrastruktur,  så det vil både ha en inntektssynergimulighet - og en kostnadssynergimulighet på nett og infrastruktur, sier han.

Get-sjefen viser også til synergier på TV-siden og spesielt på innhold der TDC har tjenester som Get kunne tenke seg å lansere. Samtidig er TDC svært interessert i Gets kabel-TV-plattform, ifølge ham.

- Vi ser at det ligger synergier i internasjonal aksess og kapasitet ut av landet, og det er synergier også andre veien, sier han.

Taktskifte

TDC, tidligere TeleDanmark, har tidligere konsentrert seg om å verne om selskapets utbytter.

Med oppkjøpet av Get rammes utbyttekapasiteten direkte, noe som sender aksjen ned nær 8 prosent på Københavnbørsen mandag.

Evensen påpeker at oppkjøpet representere et taktskifte fra den danske telekjempen.

- De sier nå at de ønsker å bli et vekstselskap igjen. Det er helt naturlig at kanskje noen investorer ser annerledes på det, men vi er helt overbevist om at de vil tiltrekke seg en riktig investorbase fremover til å støtte dem i den fremoverlente strategien, sier toppsjefen.

Ifølge ham har Get 500.000 kunder, hvorav 422.000 kunder på eget nett og omlag 80.000 kunder er via tredjepart.

Les også:
Tjener halv milliard på Get-salg
- USA og Storbritannia overvåker tysk telegigant
Rekordstort forhåndssalg av Iphone 6
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.