Flyselskapet Norwegian økte omsetningen kraftig i tredje kvartal, men leverte svakere resultater enn markedet forventet.

Mersalg

Administrerende direktør Bjørn Kjos skrøt av økningen i salget av tilleggsprodukter, som er på hele 37 prosent sammenlignet med fjoråret.

- Vi får til et bedre salg på tilleggsproduktene våre, der vi har hell med å bundle dem sammen, eksempelvis sete og bagasje. Folk kjøper seg opp på de valgfrie tilbudene vi har, og øker fra 90 til 124 kroner per person, sa Kjos under dagens presentasjon.

Salget av tilleggsprodukter som mat økte fra 532 til 854 millioner kroner fra tredje kvartal i fjor til i år.

- Norwegian skrudde opp sete- og bagasjeavgiftene mye i fjor, hvis du kjøper disse produktene hver for seg. Men dersom man bestiller samlet - bundler- så er prisen på samme nivå som tidligere, og ideen er jo at de skal selge mer, sier analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities.

Kenneth Siversten, Arctic.
Kenneth Siversten, Arctic. (Foto: Brian Cliff Olguin)

- Vokser ikke inn i himmelen

Han mener veksten i salg av tilleggsprodukter som seteplasser, bagasje, mat og tax free-varer er bra, men ikke bra nok.

- Norwegian er flinke til å få konsumentene til å legge igjen penger, og har en veldig sterk vekst på tilleggsproduktene og særlig på langdistanseflyvningene. Men resultatene selskapet har levert hittil i år tilsier ikke at de er flinke nok til å få passasjerer til legge igjen penger. Vi forventer at Norwegian taper syv til ni kroner per aksje i 2014, noe som tilsier at selskapet enten må få opp prisene eller redusere kostnadene, sier Sivertsen.

Arctic-analytikeren tror økningen i tilleggsprodukter vil fortsette litt neste år, men at veksten så vil avta. Tilleggsproduktene utgjør i dag 13 prosent av Norwegian-omsetningen.

- Dette vil ikke vokse inn i himmelen. Norwegian har en målsetning om at 15 prosent av den samlede omsetningen skal være tilleggsprodukter, men har et stykke opp til for eksempel Ryanair som ligger over 20 prosent. Men Ryanair får også mye kritikk for alle gebyrene sine, så det er en hårfin balanse hvilke produkter som skal bakes inn i billettprisen eller ikke, forteller analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities.

Les også:
- Kraftig konkurranse om hvert eneste boliglån
 

- Vi skal øke kostnadsdistansen til SAS
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.