Som en del av et treårig program for å kutte kostnader har Telenor gitt seg selv tre år på å spare totalt to milliarder kroner. Hele 800 millioner av disse er tenkt kappet gjennom 2015. Så sent som i mars/april hadde selskapet en runde med frivillig nedbemanning og sluttpakker.

- At det skal spares er ikke ukjent for oss. Det har blitt sagt gjennom flere år, sier Brit Østby Fredriksen til DN. Som tillitsvalgt for EL & IT-forbundet sitter hun som ansatterepresentant i Telenor-styret.

- Vi vet ikke hva innsparingene i 2015 går på. Det vet ingen av oss, sier Fredriksen som representerer 1000 ansatte.

Det jobber rundt 300 færre personer i Telenor Norge nå enn det gjorde på samme tid ifjor.

Kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri i Telenor understreker at de kommende kostnadskuttene ikke er ensbetydende med nedbemanninger. Rundt 450 millioner kroner av 2015-besparelsene er allerede indentifisert.

- Det gjenstår 350 millioner kroner. De kan komme gjennom ulike tiltak. Vi ser på hvordan vi kan gjøre ting mer effektivt, sier Uribarri og fortsetter:

- Vi jobber med store endringsprosjekter for å modernisere virksomheten og for å redusere kostnadene.

For de ansatte er det uvisst om det kan bli en ny runde med nedbemanninger.

Uribarri sier at tidligere kutt i årsverk i Telenor i stor grad har kommet som følge av naturlig avgang.

- Når det gjelder bemanning fremover er det naturlig at trenden med å bli færre ansatte år for år vil fortsette. Det er ønskelig å løse dette via naturlig avgang. Dersom det viser seg at det ikke er tilstrekkelig får vi se på andre strukturelle grep. Men vi er ikke der nå, sier kommunikasjonsdirektøren.

Mistet storkontrakt

I tillegg til det pågående kostnadsprogrammet har Telenor fått en ny utfordring. I sommer ble det kjent at Tele2 blir oppkjøpt av Teliasonera, Telenors største konkurrent i Norge. Rett i forkant hadde Tele2 inngått en avtale med Telenor som innbar inntekter på mer enn en halv milliard. Som en konsekvens av oppkjøpet er avtalen sagt opp.

- Vi mister en omsetning på 550 millioner kroner i løpet av 2015, sier Uribarri.

- Hvordan håndterer dere inntektsbortfallet?

- Det betyr at vi er nødt til å jobbe med betydelig innsats for å øke inntekten på andre området og jobbe videre med kostnader.

- Kan det bety at dere må kutte mer enn 800 millioner i 2015?

- I utgangspunktet ligger kostnadsprogrammet vårt på 800 millioner fast. Men vi jobber etter marginer og er nødt til å gå med lyst og lykte for å holde den riktige farten, sier Torild Uribarri.

De store kostnadskuttene til tross; den norske virksomheten i Telenor går så det griner. Antall mobilabonnenter holder seg stabilt på over 3,2 millioner, mens omsetning og marginer stiger. Det kom frem da selskapet presenterte resultater for tredje kvartal idag.

Rekordtall med 3,4 millioner nye mobilkunder  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.