Bik Bok-gründer og eiendomsinvestor Ola Mæle har siden begynnelsen av 2008 kranglet med flyselskapet Sundt Air om regningen etter driften av et privatfly som Mæles familieselskap Bjerke Industrier eide. Privatflyet ble kjøpt for å spare flykostnader, men med finanskrisen forsvant markedet for privatflytjenester.

Mæle mente Sundt Air gjorde en for dårlig jobb og nektet å betale hele regningen. Sundt Air gikk til søksmål og har fått delvis medhold i to rettsinstanser. Den ferske dommen fra Borgarting lagmannsrett konkluderer med at Mæle må betale 2,6 millioner kroner til flyselskapet.

– Vi har ikke rukket å gå gjennom dommen i detalj, men skal se nærmere på den de neste dagene og vurdere en eventuell anke, sier Ola Mæle.

Fakturerte for 13,5 mill.

Mæle kjøpte Beech King Air-flyet høsten 2007. Tidligere hadde Bjerke Industrier leid flytjenester av Sundt Air, som eies av arvingene etter skipsreder Peter C.G. Sundt, Helene og Christian Sundt. Med det nye flyet håpet Ola Mæle å redusere flykostnadene, sikre eget behov for fly til Oppdal, Namdal og Sogndal, samt å tjene penger på utleie, ifølge dommen fra lagmannsretten. I stedet økte kostnadene, og i løpet av 18 måneder fakturerte Sundt Air for 13,5 millioner kroner, hvorav 10,6 millioner ble betalt av Bjerke Industrier.

«Dessverre er utleien på et lavmål, noe vi ikke kan være bekjent av!», skrev Ola Mæle i en epost til Sundt Air i april 2008, ifølge dommen. Investoren klaget i august samme år over fakturaene som «virker unormalt høye» og at kostnadene kombinert med dårlig utleie «gjør det i grunnen uinteressant å ha et slikt fly». Samarbeidet ble avsluttet i begynnelsen av 2009, og senere tok Sundt Air ut søksmål med krav om 3,3 millioner pluss renter. I Oslo tingrett vant flyselskapet delvis frem og fikk 2,6 millioner pluss renter i erstatning for halvannet år siden. Begge parter anket, uten å nå frem i Borgarting lagmannsrett, som opprettholdt dommen fra tingretten.

Ola Mæle. Foto: Hampus Lundgren
Ola Mæle. Foto: Hampus Lundgren (Foto: Dagens Næringsliv)

Ola Mæles prosessfullmektig hevdet i lagmannsretten at Sundt Air har hatt «total mangel på styring og internkontroll» og at dette resulterte i gjennomgående for høye kostnader og, især, altfor høyt timeforbruk.

Borgarting lagmannsrett avviser dette og fastslår at «markedet for charterleie falt sammen høsten 2008», og at de forventede inntektene dermed falt bort.

Sundt Air anker ikke

– Jeg har ikke noe mer å si, annet enn å henvise til dommen, som vi ikke vil anke, sier administrerende direktør Tor Bratli i Sundt Air.

Privatflyselskapet snudde fire år med millioner i tap til et overskudd på 1,9 millioner før skatt ifjor. Omsetningen endte på 183,8 millioner kroner. I år skal både overskuddet og omsetningen øke, ifølge Bratli.

– Markedet er bedre nå. Vi har vært gjennom en restrukturering siden finanskrisen og har tilpasset oss, forteller Sundt Airs administrerende direktør.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.