– Det er blitt mye mer uforutsigbart.

Rederiforbundets administrerende direktør Sturla Henriksen gjør opp status ved årsskiftet. Han sier at det er en alvorlig og utfordrende situasjon i flere markeder og at 2015 vil bli «et krevende år for mange». Det gjelder ikke minst i offshore, der fallet i oljeprisen rammer både leting og produksjon.

Blant selskapene med størst prosentvis fall av shippingaksjene i år er tre tørrlastrederier, et kjemikalietankrederi og to offshore serviceskipsrederier.

Også neste år vil bli vanskelig, ifølge Rederiforbundets toppsjef:

– Det er ikke bare hvor langt ned oljeprisen vil falle, men også hvor lenge fallet vil vare, som får konsekvenser for rederiene.

Men det er ifølge Henriksen store forskjeller på segmentene og hvordan rederiene er posisjonert for det som kommer.

Han illustrerer dette med å vise til at det så langt i desember er meldt om stadig nye toppnoteringer i spotmarkedsinntjeningen for store råoljetankskip.

Samtidig er bildet stikk motsatt for offshore serviceskipsrederiene, der inntjeningen nå er elendig og oppdragene få, for skip som ikke arbeider på lange kontrakter.

– I desember 2008, under finanskrisen, var det omvendt; da falt tankratene 90 prosent mens ankerhåndteringsbåtene oppnådde stigende rater for korte oppdrag i spotmarkedet, sier Henriksen.

Rammes

En sterkt økende del av den norske flåten er spesialfartøyer beregnet på offshoremarkedet.

– Fellesnevneren for offshore og mer tradisjonell shipping er at de norske rederiene gjennomgående har investert i svært spesialisert og avansert tonnasje, sier Rederiforbundets sjef.

Nå rammes offshore servicesektoren av opplag, permitteringer og oppsigelser:

– For første gang har Statoil suspendert rigger, det vil si tatt dem ut av arbeid og lagt dem i midlertidig opplag.

– Neste år vil bli krevende for mange offshorerederier, mens utviklingen i tradisjonell shipping er mer positiv. Der drar man nytte av at lavere oljepris slår ut i form av reduserte bunkerskostnader.

– Oljeprisfallet kan dessuten gi en vekstimpuls for oljeimporterende land, noe som igjen vil slå positivt ut for rederier som transporterer råvarer og ferdigprodukter. 90 prosent av all varehandel i verden går på kjøl, sier Henriksen.

«Bedre rustet»

– Hvor alvorlig er situasjonen for norske rederier?

– Den norske utenriksflåten er mer avansert og diversifisert enn noengang. Det bidrar til å spre risikoen. Vi har beveget oss høyere opp i verdikjeden. Og norske rederier har vist en formidabel evne til omstilling og fornyelse.

– Over halvparten av driftsinntektene i offshore serviceskipsflåten hentes i dag fra markeder utenfor norsk sokkel. Og den tradisjonelle flåten er gjennomgående i de sterkt industrialiserte segmentene. Det gjør at vi står langt bedre rustet til å møte globale økonomiske svingninger enn de fleste av våre konkurrenter. Slik sett er jeg ikke bekymret for de norske rederiselskapene og vår posisjon som skipsfartsnasjon. Den er styrket etter finanskrisen, sier Henriksen.

Venter på regjeringen

– Regjeringen har varslet fremleggelse av sin maritime strategi til våren?

– Vi ser frem til den med stor forventning. I tider med så mye usikkerhet er det særlig viktig med forutsigbare, robuste og konkurransedyktige rammebetingelser, sier Henriksen.

Han uttrykker bekymring over utviklingen i antall norske sjøfolk og i størrelsen på den delen av flåten som er registrert i de norske skipsregistrene.

– Vi trenger norske sjøfolk og den sjøbaserte kompetansen for at Norge skal utvikle seg som maritim nasjon. Derfor støtter vi sjømannsorganisasjonenes krav om en refusjonsordning for norske sjøfolk som ikke er dårligere enn de ordningene våre naboland opererer med, sier Sturla Henriksen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.