Innovasjon Norge har gjennomført en betydelig omorganisering etter at Anita Krohn Traaseth (43) tiltrådte som administrerende direktør i september ifjor.

Blant annet er merkevarebygging og profilering av Norge som reisemål lagt inn i Divisjon Merkevare Norge sammen med flere andre næringer, mens utviklingen av reiselivsnæringen i Norge blir knyttet tettere til norsk mat, kultur og opplevelser i Divisjon Bærekraft Norge 2030. Omorganiseringen betyr dermed at det ikke lenger vil være en egen divisjonssjef for reiseliv, men at to nye divisjonsdirektører kun får delansvar for reiseliv.

Uro

Omorganiseringen nå har skapt betydelig uro i reiselivet. Flere aktører DN har snakket med, frykter nedprioritering av det internasjonale markedsarbeidet.

Styret i Forum for reiseliv, der blant annet alle de store transportørene og hotellkjedene er medlemmer, møttes denne uken.

–Vi er opptatt av å finne den optimale løsningen for internasjonalt salg og markedsføring av reiselivet i Norge. De siste års erfaringer med Innovasjon Norge er svært gode. Derfor skapte omorganiseringen en del diskusjoner aktørene imellom og vi ser nå nærmere på hva dette betyr og hvilke alternativer som finnes, sier styreleder i Forum for reiseliv og mangeårig tidligere toppsjef i hotellkjeden Rica, Ole-Jacob Wold.

–Og det betyr?

–Det innebærer blant annet at vi må utrede om reiselivet er bedre tjent med etablering av en frittstående organisasjon type Visit Norway direkte underlagt Næringsdepartementet slik de har det i Sverige og Danmark. Men det er på ingen måte konkludert, understreker Wold.

Kaller på selvstendighet

Ole Warberg, reiselivsdirektør i Bergen og president i NHO Reiseliv, sier omorganiseringen har skapt mye usikkerhet og at Innovasjon Norge ikke har invitert næringen til en bredere diskusjon om dette.

–Innovasjon Norges direktør har sagt at de skal satse på reiselivet, og det er bra. Usikkerheten som en del har følt har i større grad rettet seg mot innholdet i et slikt budskap og spørsmål om vår posisjon i beslutningsprosesser hos Innovasjon Norge når reiselivet er plassert i en underordnet struktur. Handlingsmønsteret de neste månedene vil avgjøre hvorvidt det har vært grunnlag for å være bekymret. Vi håper ikke det, sier Warberg.

Det er 11 år siden Norges Turistråd ble lagt ned som selvstendig organisasjon og innlemmet i Innovasjon Norge.

Sprer rykter

Administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, sier organisasjonsstrukturen har vært så å si den samme i ti år.

– Vi har et stort behov for å fornye oss for å sikre relevans for oppgavene vi skal levere. Vår nye organisasjonsstruktur er et resultat av styrets og ledelsens oppsummering de siste ti årene, samarbeid med tillitsvalgte, over 400 samtaler med ansatte og ikke minst tilbakemeldinger på tidstyvprosjektet og innspill fra flere hundre kunder, sier hun.

–Tiden er forbi for enkeltnæringers tradisjoner eller posisjon for å påvirke våre beslutninger på et strategisk nivå rundt vårt valg av organisasjonsstruktur eller omstilling. Det er styret og administrasjonens oppgave å omstille selskapet, sier hun.

–Hva sier du til reiselivsaktørene som er urolige og skeptiske?

–Til dem vil jeg si at vi fortsatt vil satse stort på reiseliv. Vi inviterer til å spille på lag og ta direkte kontakt om de er bekymret. Å sende brev til ministre, avholde hemmelige møter for å etablere en annen organisering, publisere blogginnlegg med en rekke faktafeil, spre rykter om at vi skal ansette ny reiselivsdirektør, som jo ikke er tilfelle, det er gårsdagens taktikk. Det får lite oppmerksomhet av denne sjefen, sier Traaseth.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen her.