Golden Ocean selger unna en rekke tørrlastskip for å styrke balansen i et knusktørt tørrlastmarked.

«Dette er positivt for Golden Ocean siden det fjerner behovet for ytterligere egenkapital for nå. Samtidig viser det hvordan selskapet har fundingkilder som selskapets konkurrenter ikke har,» skriver Pareto.

Men meglerhuset har et negativt syn på tørrlastsektoren og mener den nåværende prisingen av aksjen ikke er bærekraftig. Pareto anbefaler salg med kursmål tre dollar (23,3 kroner). Aksjen endte mandag opp 1,9 prosent til 42,7 kroner etter å ha vært opp fem prosent tidligere på dagen.

Golden Ocean selger åtte skip til det Fredriksen-kontrollerte finansieringsselskapet Ship Finance for tilsammen 272 millioner dollar, et snitt på 34 millioner dollar per skip.

Skipene skal leies tilbake til Golden Ocean for 17.600 dollar per dag de syv første årene, og 14.900 dollar per dag de neste tre årene. Golden Ocean har også forhandlet frem utsettelse av flere av de nye tørrlastskipene som er under bygging. Utsettelsen er i snitt på 75 måneder.

«Dette vil utsette investeringer og mulig «cashburn» på seilende skip siden fraktratene nå er under break-even,» skriver Golden Ocean.

Rederiet har også solgt ytterligere fire skip, nå under bygging ved et verft i Kina, til en tredjepart. Prisen er på linje med den opprinnelige kontraktsprisen. Tre av de fire skipene vil bli leid tilbake for seks til 12 måneder, uten at raten er oppgitt.

«Disse forskjellige tiltakene er gjort for å styrke kontantposisjonen og selskapets balanse i det nåværende svake markedet. Golden Ocean har ikke gitt opp strategien om å være en mye behøvd konsolidator innen industrien, men posisjonerer seg istedenfor interessante muligheter som er ventet å oppstå de neste månedene,» skriver selskapet.

Det er godt rederiets ledelse minner om dette. Dagens tiltak fremstår umiddelbart mer som dekonsolidering, og ikke konsolidering.

Man kan lure på hvorfor tørrlastaksjen Golden Ocean har steget over 25 prosent på Oslo Børs i år når vi vet at rederiets skip ikke engang tjener nok penger til å dekke driftskostnadene.

De store tørrlastskipene (capesize) får nå under 5000 dollar per dag i fraktrater. Det er ikke nok til å dekke driftskostnadene engang. De nye tørrlastskipene som Golden Ocean har under bygging i Kina, må ha en fraktrate på rett under 15.000 dollar dagen for å gå i kontantmessig balanse. Andre rederier sliter med vesentlig større kapitalkostnader og trenger mye høyere break even-rater.

For tørrlastrederienes aksjonærer er det lov å drømme tilbake til 2008 og 2007 da tilsvarende skip hadde fraktrater på over 100.000 dollar per dag. Slike fantastiske rater ga jo et bidrag til å betale ned skipet på over 30 millioner dollar på ett enkelt år. Man få kjøpt et utmerket fint tørrlastskip for den prisen i dag.

Men med finanskrisen, bankkrise og global resesjon var det slutt på moroa. Siden da har fraktratene falt kraftig, og det årlige gjennomsnittet har ikke vært over 10.000 dollar dagen siden 2010. Rederne kan riktignok trøste seg med at bunkerskostnadene halverte seg i takt med oljeprisens fall fra sommeren 2014, men også bunkersprisen har steget de siste månedene i takt med oljeprisens korreksjon opp.

Schibsted falt 2,2 prosent etter at Arctic Fund Management tar aksjen ut av sin anbefalte portefølje.

«Aksjen er dyr, og må levere svært gode tall for å forsvare sin prising. Vi ønsker derfor ikke å ha aksjen i vår ukeportefølje over tallene,» skriver forvalter Albert Collett i en epost til DN.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.