Borregaard-aksjen har vært et gyllent papir for investorene som i forbindelse med børsnoteringen i oktober 2012 kjøpte Borregaard-aksjer fra Orkla til kurs 21 kroner. I dag handler aksjen til kurs 58 kroner, til tross for dagens kursfall på over syv prosent. Selskapet leverer en skuffende rapport for første kvartal med betydelig lavere enn ventet oppnådd salgspris og volum innen spesialcellulose.

Uansett, dagens aksjekurs gir nesten tregangeren for de smarte investorene som kjøpte Borregaard høsten 2012.

Orkla solgte i oktober 2012 81 millioner Borregaard-aksjer til kurs 21 kroner. I mai 2013 gikk den siste posten på 14,9 millioner aksjer til kurs 26 kroner. Det gir en samlet salgspris på 2,1 milliarder kroner. I dag er Borregaards egenkapital priset til 5,9 milliarder kroner.

For styret i Orkla og selskapets sterke mann, Stein Erik Hagen, må den sure erkjennelsen være at han solgte Borregaard altfor billig. Slikt er kanskje spilt melk man må regne med når strategiske vyer skal settes ut i livet. Det er heller ikke slik at man kan lede et stort selskap som Orkla ved å kikke i bakspeilet. Men det må likevel være tankevekkende for Hagen at det de siste par årene er avdekket betydelige, skjulte verdier i selskapene han hadde slik hast med å bli kvitt. Hagen sparket tidligere konsernsjef Bjørn Wiggen fordi arbeidet med å selge unna gikk for sakte.

Det samme har vi for så vidt sett med solenergiselskapet Rec, betydelige skjulte verdier er avdekket i avleggerne Rec Silicon og Rec Solar etter at Orkla solgte seg ut.

Noen milliarder i tapte salgsinntekter her og der hadde kanskje vært til å bære dersom Orklas strategi om å rendyrke selskapet innen merkevare hadde forløst store aksjonærverdier i selskapet. Riktignok har aksjen steget fra 50 til 60 kroner i år, og det er meget hyggelig for Orklas aksjonær som i årevis har sett aksjen handle flatt rundt 40-50 kroner. Men i oktober 2012 sto Orkla-aksjen i 45 kroner. Det gir en avkastning på 33 prosent. Selv om Hagen trolig er svært tilfreds med Orkla-aksjens oppgang i år, er han neppe fornøyd med avkastning sett over de siste årene.

Det er en interessant tankelek at dersom Orkla hadde vist samme flotte utvikling som Borregaard siden 2012, hadde Orkla-aksjen stått i nærmere 140 kroner i dag. Noen analytikere og eksperter mener Orkla for lenge har solgt for billig og kjøpt for dyrt. Det gir et vanskelig utgangspunkt når Orkla skal ut og slåss i den nådeløse konkurransen innen merkevarer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.