Advokatfirmaet Brækhus Dege ble hyret inn for å inndrive penger etter en hotellsvindel som involverte bedrageridømte Christer Tromsdal og hans krets i 2006. Advokatene jobbet for eiendomsselskapet Obbhult Invest, som skyldte DNB 30 millioner kroner etter å ha kjøpt to svenske hoteller til overpris. Falske regnskaper og stråmenn ble benyttet da hotellene ble solgt, og klienten Obbhult Invest gikk konkurs.

Nå er advokatselskapet dømt til å betale tilbake 2,4 millioner kroner til konkursboet.

«En uriktig forståelse»

Bakgrunnen for kravet er at klienten sommeren 2013 inngikk et forlik verdt 7,5 millioner kroner med forsikringsselskapet til eiendomsmegleren som hadde solgt hotellene. Brækhus Dege sikret seg tre millioner til dekning av sine advokatsalærer. Klienten Obbhult Invest ble kort tid etter slått konkurs av DNB, og kreditorene har meldt inn krav på 63 millioner kroner.

Christer Tromsdal tilsto i bedragerisaken.
Christer Tromsdal tilsto i bedragerisaken. (Foto: Dagens Næringsliv)
Konkursboet til Obbhult Invest krevde pengene som forsvant ut av selskapets konto tilbakeført. I mars fastslo retten at også eier av Obbhult Invest og hans kone må betale konkursboet 3,7 millioner kroner i erstatning.

– Boet er tilfreds med at begge søksmålene som boet har anlagt for å sikre likebehandling av kreditorene har ført frem, sier advokat Robert Jensen i advokat­firmaet Selmer.

Dommen fra mars er anket til lagmannsretten, og Brækhus Dege varsler også anke av den ferske avgjørelsen.

– Rettsavgjørelsen bygger på en uriktig forståelse av deknings­loven, en uriktig forståelse av sakens faktum og domsgrunnene er mangelfulle, sier advokat Marcus C. Lindstrøm i Brækhus Dege.

«Helt uakseptabelt»

Ifølge den ferske dommen fra Oslo byfogdembete kom det tydelige advarsler fra DNB om at de 7,5 millionene fra forsikringsforliket ikke skulle røres.

«Jeg har presisert for deg at pengene ikke må fordeles og utbetales før vi er enige om det, noe De har bekreftet muntlig», heter det i en mail fra DNB til advokat Fredrik Agerup i Brækhus Dege i slutten av august 2013.

På det tidspunktet hadde advokatfirmaet allerede sikret seg tre millioner kroner til dekning av sine advokatsalærer.

«Det er helt uakseptabelt at erstatningssummen eventuelt er utbetalt uten at banken som største kreditor er blitt informert eller godkjent fordeling av erstatningsbeløp», heter det videre i eposten fra DNB til advokaten i Brækhus Dege.

Advokat Agerup ønsker ikke å uttale seg om saken.

Oslo byfogdembede påpeker i rettsavgjørelsen at en betydelig del av de krav Brækhus Dege forsøkte å inndrive for det konkursrammede hotellselskapet tilhørte advokatfirmaet selv. Dommeren mener at Brækhus Dege dermed hadde sammenfallende interesser med sin klient. Det bryter ifølge rettsavgjørelsen med advokatforskriften og er «kritikkverdig».

- Brækhus Dege mener dette er feil, og en advokat vil jo alltid ha en viss interesse av at en klient som ikke har særlig midler vinner frem. Om kravet vinner frem, vil det i slike tilfeller alltid kunne påvirke om advokaten får betalt for sitt arbeid. Hvis det skal være slik som det hevdes i dommen, vil en advokat aldri kunne påta seg oppdrag for klienter med lite midler. I dette tilfelle har Brækhus Dege forøvrig hatt sikkerhetsstillelser for arbeidet som er utført, og har derfor aldri gjort seg økonomisk interessert i utfallet av saken, sier advokat Lindstrøm.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.