– Med den valutakursen som er nå, så er det åpenbart for alle at en prisøkning vil komme, men når, det kan jeg ikke si. Vi avventer litt, men om euroen vedvarer på 9,50, så kommer det en prisøkning, sier direktør i Mercedes Personbiler Norge, Johnny Danielsen.

Hittil i år er bilregistreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken opp nesten fire prosent, og de norske bilimportørene skal etterhvert forhandle med fabrikkene om neste års volum.

Danielsen vil ikke gå inn på hva de tror om neste års bilmarked.

– Det er krevende forhandlinger, men vi har god dialog, sier Danielsen på telefon fra Tyskland.

Også i Norges største bilkonsern, Møllergruppen som importerer og selger blant annet Volkswagen, Audi og Skoda, kan uroen få virkninger.

– Vi følger med på valutabildet. Vi har et godt og tett samarbeid med fabrikkene når det gjelder valuta, med mål om å ha stabile priser. Dette er et langsiktig perspektiv. En betydelig svekket kronekurs over tid vil nødvendigvis medføre at prisene stiger for alle importvarer, inklusive biler, sier informasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen.

Hos Norges tredje største personbilmerke, Volvo, er situasjonen en litt annen, ettersom den norske avdelingen er eid av fabrikken.

– Hvordan påvirker uroen i markedene dere?

– Det er nesten helt ubetydelig for oss. Om jeg var økonom i en bank ville jeg sagt at sånn den norske økonomien er så holdes den oppe av bilsalget, selvsagt sammen med andre ting. Vi har ikke kommet dit ennå at vi sier det blir et tøft 2017, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Personbiler Norge.

– Kommer dere til å øke prisene?

– Nei, det er ikke oppe på radaren, sier Herland.

Les også:

Fikk børsen til å hoppe: - Dette har vi ventet på lenge  

Les hele avisen

SE OGSÅ: Forsker levde med de norske soldatene i halvannet år. Funnene hennes vekker oppsikt internasjonalt.

Marinejegernes indre liv
Sosialantropolog Tone Danielsen har forsket på det indre liv i Marinejegerkommandoen, og levde med soldatene i halvannet år.
02:44
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.