Aksjen har falt over 60 prosent i år, egenkapitalen prises til en halv milliard mens netto rentebærende gjeld er på over 20 milliarder kroner. På vanlig norsk staves det KRISE.

Mens egenkapitalen prises til rundt en halv milliard kroner på Oslo Børs, har DOF selv bokført egenkapitalen til over seks milliarder kroner. Aksjemarkedet har åpenbart ingen tro på at disse verdiene er der og priser aksjen mer som en opsjon.

Krisen i oljeservice har rammet supplyskipnæringen ekstremt hardt. Ratene har gått rett i gulvet på grunn av stor overkapasitet og staselige nybygg legges rett i bøyene.

«Markedet for supplyskip har blitt negativt påvirket av den fallende aktiviteten innen boring og offshore, som kombinert med høy tilbudsvekst har forårsaket et betydelig press på dagratene og utnyttelsesgraden de siste 12 månedene. Opplag av skip har bare hat en begrenset effekt og med et fragmentert supplymarked er det vanskelig å se noen tiltak på tilbudssiden som kan bedre markedsbalansen,» skriver Pareto i en fersk oppdatering.

Amerikanske Tidewater er største aktør i supplynæringen, men bare med ti prosent markedsandel.

Meglerhuset tror det vanskelige markedet vil vedvare ut 2017.

«Vi er fortsatt tilbakeholden overfor sektoren, både for egenkapital og gjeld, gitt den høye gjeldsgraden og behov for refinansiering de neste 12 til 18 månedene,» skriver Pareto.

Krisen i næringen illustreres ved den nylige meldingen fra Solstad om legge hele 13 skip i opplag. Pareto påpeker at dette er det første av de selskapene meglerhuset dekker som har gått til et slikt skritt. Meglerhuset mener dette klart understreker den utfordrende markedssituasjonen.

«Megleranslag på skipsverdiene er under press og nedskrivninger av skipsverdier vil trolig bli normen neste år, også for nyere aktiva. Vi har fortsatt til gode å se et skikkelig brannsalg av skip, men regner med at dette vil endre seg de neste seks til 12 månedene. Gjeldsgraden vente så øke for alle selskapene vi dekker, og de fleste selskapene må refinansiere sine kredittfasiliteter med forfall i 2016. I tillegg venter vi at den svake operasjonelle kontantstrømmen vil føre til et økt behov for ny kapital og/eller utsettelse av gjeldsforfall,» skriver Pareto. 

DOF har i år solgt syv skip som etter betaling av gjeld tilførte selskapet netto cash på 1,15 milliarder kroner. Parfeto mener dette er positivt, men at selskapet må fortsette arbeidet med å selge unna skip og  få ned gjelden. 

Aksjemarkedet mener åpenbart at DOF har satt for høye verdier på sine skip, siden bokført egenkapital er på over seks milliarder kroner, mens aksjemarkedet bare vil verdsette egenkapitalen til cirka en halv milliard kroner.

Aktiviteten inn supply er tett knyttet opp mot antall rigger i virksomhet. Mens det jevnlig hugges opp rigger, har det vært meget begrenset opphugging av supplybåter. Det er lite gjenvinnbart stål i supplyskip, og det gir få insentiver for rederen til å hugge opp skipet. Isteden legges skipet i opplag i påvente av bedre tider. Det betyr også at det tar lengre tid for ratene å hente seg inn igjen.  

Se DNTV: Dette blir Jonas provosert av:

Dette blir Jonas provosert av
Erna Solberg ber om at Ap-lederen svarer velgerne nå om han vil ha en skattereform med skattelette eller skatteøkning.
01:16
Publisert:
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.