Seadrills estimat for kontantbesparelser for 2015 er nå 608 millioner dollar, fra tidligere estimat på 500 millioner dollar. Det sa konsernsjef Per Wulff i Seadrill under en DNB-konferanse torsdag.

- I tillegg kommer 200 millioner dollar fra driften neste år, sier han.

Riggselskapet tror at markedet kan bedre seg i 2017 etter at oljeselskapene har begynt å snakke om forlengelser.

- Jeg tror ikke det blir særlig morsomt hvis det svake markedet varer til 2019, men det kommer heller ikke til å skje. 2015 er forbi, det samme er 2016. Men oljeselskapene har begynt å snakke om 2017, så det kan være det bedrer seg da. Jeg tror det bedres i 2017, men oljeprisen bestemmer, sier han.

Man må huske at selv om oljeprisen begynner å ta seg opp er det en ledetid på 12-16 måneder før det blir flere prosjekter, legger han til.

- De seneste dagenes oljeprisoppgang har ikke bedret utsiktene, dette er mer langsiktig, sier han.

Balansegang

Wulff forteller videre at Seadrill får henvendelser fra oljeselskaper om å forlenge kontrakter som forfaller i 2017, og ser det som starten på lyset i enden av tunnelen.

- Vi ser noe lys i enden av tunnelen. På de kontraktene som forfaller i 2017 får vi henvendelser fra oljeselskapene om forlengelser, sier Wulff.

Wulff omtaler det som en balansegang, ettersom ratene nå er veldig lave.

- Det er god sjanse for at rigger som er på kontrakt, så lenge de er på nye, vil bli forlenget, sier Wulff.

Han tror det er lenge til man ser nybygg igjen, og venter et overskudd på rundt 90 rigger ved utgangen av året.

- I mellomtiden må man sitte og vente, og forsikre seg at man ikke går tom for penger, sier Wulff.

Seadrill er fortsatt i dialog med verftene når det kommer til forskjøvet levering av boreskipene "West Aquila" og "West Libra". Selskapet vil ikke ta levering av disse i 2016, men kan ikke si hva som skjer.

- Jeg har forhandlet i dagevis med verftene, og du vil ikke se oss ta levering av disse i 2016 det kan jeg si. De vil enten bli utsatt eller kansellert. De kommer i alle fall ikke inn i tjeneste i 2016, sier han.

Selskapet har også åtte jack-ups under bygging ved kinesiske verft.

- Vi garanterer ikke for investeringen i disse, så man kan se på dette som en kjøpsopsjon. Vi kan ta levering, eller vi kan ikke ta levering. Vi får se hva som skjer, sier han.

Reforhandler

Seadrill er nesten ferdig med reforhandlinger av borekontrakter. Selskapet har inngått tre nye kontrakter siden andrekvartalspresentasjonen, men har fremdeles rigger som er ledige.

- Det er et marked der ute, i en slide fra andrekvartalspresentasjonen skriver vi at vi stadig får nye kontrakter. Siden den sliden har vi inngått tre nye kontrakter, men de hører til neste kvartal. Det er et marked, men konkurransen er sterk og ratene er ikke gode, sier han.

Wulff legger til at det er viktig å inngå kontrakter for legge til ordrereserven, ettersom man ikke vet hvor lenge nedturen vil vare.

På spørsmål om man kommer til å se flere reforhandlinger hvor selskapet får lengre kontrakter i bytte mot reduksjon i ratene sier Wulff at:

- Vi er nesten ferdig, vi har gjort noen avtaler som forlenger perioden med noen år. Det bedrer relasjon til kunder og sikrer vedlikehold, men vi har også noen ledige enheter. Det ligger to ledige rigger ved Mongstad blant annet, sier han.

Forhandlingene pågår også med Petrobras.

- Vi må vente til ting er på plass, men det foregår forhandlinger over hele verden, sier han.

Villig til å senke prisene, men ikke lenge

Seadrill er villig til å gå langt ned i rate for å sikre kontinuerlig engasjement for sine dypvannsrigger for å unngå opplag, også ned mot drifts-breakeven.

- Jeg kan komme til å gå langt ned, for hvis jeg ser at en rigg ikke har arbeid for de neste 11-12 månedene, så legger vi den i kaldt opplag. Da er det så dyrt å få den i drift igjen, sier han.

- Dersom vi kan holde en slik rigg i drift i arbeid i med forlengelse på på 3-4 måneder kan vi gå ned på 160.000, 180.000, 250.000 dollar avhengig av hva vi kan få, fortsetter Wulff.

Det samme gjelder hvis det er et gap på noen måneder mellom faste kontrakter.

-"Any price" bare for å lukke hullet. Det handler om å holde på folkene man har. Det er utrolig viktig, sier han.

Han understreker at det ikke er aktuelt å inngå lange kontrakter, det vil si utover 6 til 8 måneder, som er under break-even.

- For lange kontrakter vil vi i det minste se 350.00 til 400.000 dollar dagen, sier han.

Han sier at selskapet har en kontant-breakeven, inkludert nedskrivninger og "alt annet" på 352.000 dollar dagen for sine nye dypvannsrigger.

- Men jeg kan gå ned mot drifts-breakeven på enkelte kontrakter siden vi har andre lange kontrakter som er til høyere rater, sier han.

Drifts-breakeven er på om lag 185.000 dollar.

- Dette kan ikke reduseres, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.