Meny- og Kiwi-eier Norgesgruppen har bestemt seg. Landets største dagligvarekjede dropper pølse- og hamburgerbrødene fra Lantmännen Unibake Norway as, som eier merkevaren Hatting og driver industribakeri på Langhus utenfor Oslo.

- Hvert år går vi gjennom salget vårt i de ulike varegruppene for de 150 største leverandørene våre. Norgesgruppen er ikke fornøyd med utviklingen innen pølse-og hamburgerbrød i dagligvarehandelen og kommer derfor med nytt konsept fra Bakehuset med bedre kvalitet og pris, sier konsernsjef Tommy Korneliussen i Norgesgruppen.

Les også: Her er de beste gourmetpølsene

Konsernsjefen understreker at Norgesgruppen fortsetter med svenskeide Lantmännen Unibake som leverandør av pølse- og hamburgerbrød innen storhusholdning og servicehandelen, og selskapet vil forbli leverandør av fryste bakervarer til Norgesgruppen.

- Totalt sett regner vi med å handle mer med Lantmännen Unibake i 2016 enn i år. Vi har gått tidlig ut og varslet Lantmännen Unibake, og leverandørbyttet skjer først fra uke åtte neste år, forteller Korneliussen.

 

Nå skal Norgesgruppens matbutikker isteden selge pølse- og hamburgerbrød under merkevaren Bakehuset, som er eid av dagligvarekjempen selv. Norgesgruppen har samlet sine selskaper innen egne merkevarer (emv) i Norgesgrupper Merkevarer as. Der ligger blant annet emv-selskapet Unil, bakevareselskapet Bakers, kjøttprodusentene Matbørsen og Grøstadgris. I høst ble selskapet Bakehuset Norge etablert og lagt inn i porteføljen

Datterselskapene til Norgesgruppen Merkevarer as omsatte for i overkant av syv milliarder kroner ifjor. I mars i år skrev Dagens Næringsliv at Norgesgruppen har en emv-andel på 11 prosent, mens konkurrentene Rema og Coop nærmer seg 20 prosent.

- Bakehuset er et brand som Bakers har eid siden 2004, og i 2013 gikk vi over til å bruke dette merket istedenfor Bakers. Bakers eier mange bakerier og noen av produktene merker man med Bakehuset. Dette er et merke som bare er tilgjengelig i Norgesgruppens butikker, men vi har ikke endret strategi på emv. Vi satser fortsatt på sterke merkevarer, sier Norgesgruppen-sjef Tommy Korneliussen.

Les også: Reitan ruller ut ny matkjede

Administrerende direktør Thomas Bjarkholm i Lantmännen Unibake Norway as vil ikke kommentere hva det kommende leverandørskiftet betyr i kroner og øre. Bakeriselskapet omsatte ifjor for vel 544 millioner kroner og fikk et overskudd før skatt på 20,5 millioner.

- Vi fokuserer på det vi kan gjøre noe med og det er å levere merkevaren Hatting til de som ønsker å samarbeide med oss og ser verdien av dette også i fremtiden. Vi er ikke i mål med alle forhandlinger med Norgesgruppen så det er litt tidlig å si hva utfallet vil bli totalt sett for oss. Lantmännen Unibake Norway forhandler om flere kategorier og alt sees i en sammenheng. Uansett utfall så er vi godt inne i alle segmenter i markedet og har mange ben å stå på, forteller Thomas Bjarkholm i Lantmännen Unibake Norway.

Selskapet leverer også bakevarer til Rema.

Les også på DN.no i dag:

Kjos: - Et av de sprøeste forslagene jeg har sett på år og dag

Seniorøkonom: Oljeprissmellen kommer neste år - med full styrke

Slik blir de nye bilavgiftene  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.